Naszym głównym celem było zwiększenie zaangażowania w wolontariat, szczególnie wśród osób w wieku szkolnym. To odpowiedź na potrzebę budowania więzi społecznych i aktywizacji młodych ludzi, dając im możliwość uczestnictwa w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. Zadania, akcje i wydarzenia zorganizowane w ramach projektu miały na celu nie tylko mobilizację do działania, ale także edukację, rozwój kompetencji społecznych i budowanie poczucia odpowiedzialności za innych oraz środowisko.
Projekt odpowiadał na konkretne wyzwania społeczne, takie jak pomoc dla placówek wsparcia dziennego. Poprzez zaangażowanie drużyn wolontariackich w działania na rzecz tych miejsc oraz organizację szkoleń, webinariów i innych wydarzeń edukacyjnych, stworzyliśmy przestrzeń do budowania relacji i wsparcia dla tych instytucji oraz osób z nimi związanych. Ponadto, poprzez promowanie działań antydyskryminacyjnych i ekologicznych, staraliśmy się zwiększyć świadomość społeczną na tematy takie jak: równość, tolerancja oraz dbałość o środowisko.
W ramach projektu zrealizowaliśmy wiele inicjatyw mających na celu zwiększenie zaangażowania w wolontariat osób w wieku szkolnym, zwłaszcza podopiecznych placówek wsparcia dziennego. Główną z nich była gra pt. „Polichrom”, w której uczestniczyło 28 zgłoszonych drużyn, składających się w sumie z 485 młodych osób oraz 43 opiekunów klubów wolontariatu. Gra składała się z różnorodnych zadań, misji i wyzwań, a także zawierała elementy edukacyjne, takie jak webinaria dotyczące antydyskryminacji i ekologii.
W ramach projektu zrealizowaliśmy też szereg działań szkoleniowych i promocyjnych, takich jak:
? 3-dniowe szkolenie stacjonarne,
? 20-godzinne szkolenie online,
? Wydarzenie promocyjne i spotkanie informacyjno-promocyjne,
? Webinaria na temat przeciwdziałania mowie nienawiści oraz filozofii zero śmieci,
? Konferencje podsumowujące projekt,
? Regularna promocja projektu w mediach społecznościowych oraz za pomocą newsletterów i zamkniętej grupy na FB.
Łącznie w projekcie wzięło udział 43 opiekunów klubów wolontariatu oraz aż 485 młodych osób, które zostały członkami tych klubów.
Grupa odbiorców projektu była zróżnicowana, obejmując opiekunów klubów wolontariatu, młodych wolontariuszy oraz instytucje wspierające społeczność, w tym placówki wsparcia dziennego i ośrodki kuratorskie. Jednak główny wpływ projektu można zauważyć na młodych osobach zaangażowanych w wolontariat, które miały okazję nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale także poznawać wartość działania na rzecz innych i środowiska.
Działania projektowe zaowocowały konkretnymi rezultatami, takimi jak:
? Realizacja 480 akcji wolontariackich przez 28 drużyn, z których 114 dotyczyło działań na rzecz społeczności lub ochrony środowiska,
? Podniesienie kompetencji uczestników w zakresie działań antydyskryminacyjnych i ekologicznych,
? Zainspirowanie placówek do aktywności na rzecz społeczeństwa,
? Opracowanie 100 pomysłów na akcje wolontariackie i stworzenie banku pomysłów,
? 15 filmów promujących wolontariat.
Projekt miał znaczący wpływ na zaangażowanie w wolontariat, zarówno wśród osób opiekujących się klubami wolontariatu, jak i młodych wolontariuszy.
Ponadto, projekt przyczynił się do stworzenia trwałych produktów, takich jak strona internetowa zagrajwwolontariat.pl, która nadal będzie promować wolontariat i udostępniać materiały edukacyjne przez kolejne pięć lat po zakończeniu projektu.