W naszej codziennej pracy obserwowaliśmy wzrost aktywizmu wśród osób w całym kraju – czy to w protestach dotyczących praw kobiet, praw osób LGBT+ czy sprawach klimatycznych. Jednak widzieliśmy, że młode aktywistki i aktywiści, choć mieli ogromny potencjał, często byli pozbawieni wsparcia merytorycznego, zasobów oraz narzędzi umożliwiających długotrwałe skuteczne działanie. Jednocześnie czasy pandemii bardzo ograniczyły możliwości działania w terenie, dlatego zauważyliśmy ogromną potrzebę rozwijania i promowania narzędzi online do tworzenia kampanii społecznych zwłaszcza wśród osób, które mają małe doświadczenie w aktywizmie.
Odpowiedzieliśmy na tę potrzebę opisując 10 ciekawych i innowacyjnych metod kampaniowania online zastosowanych w różnych częściach świata, ze szczególnym uwzględnieniem działań lokalnych i oddolnych. Metody te zostały zebrane w cyfrowym repozytorium dostępnym online, a informacja o nim została wysłana w formie mailingu do prawie 50 tysięcy osób.
Osoby, które angażowały się społecznie, ale miały mniejsze szanse i wiedzę (bo pochodziły z mniejszych miejscowości lub dopiero niedawno zaczęły się udzielać aktywistycznie) zaprosiliśmy na Bootcamp – cykl warsztatów o planowaniu i realizacji kampanii społecznych. W jego trakcie poznali oni doświadczonych aktywistów i aktywistki oraz ciekawe inspiracje z całego świata.
Wybranym osobom zapewniliśmy także konsultacje indywidualne i wsparcie finansowe w przeprowadzeniu przez nich własnej kampanii społecznej, która dotarła do różnorodnych środowisk. W rezultacie powstało 11 kampanii, w których zaangażowanych było ponad 30 tysięcy osób. Kampanie te obejmowały różnorodne działania, takie jak zbieranie podpisów pod petycjami, organizowanie wydarzeń społecznych oraz prowadzenie działań komunikacyjnych w mediach społecznościowych.
Zorganizowaliśmy także Letnią Akademię – trzydniowe stacjonarne spotkanie dla 29 osób służące wymianie doświadczeń, sieciowaniu oraz dalszego rozwoju umiejętności kampanijnych i organizacyjnych.
Grupy odbiorców projektu to przede wszystkim jego uczestnicy i uczestniczki – osoby biorące udział w Bootcampie, konsultacjach indywidualnych i Letniej Akademii, ale także opinia publiczna oraz organizacje pozarządowe.
Jednym z rezultatów naszych działań był rozwój kompetencji społecznych i organizacyjnych uczestników i uczestniczek – dzięki udziałowi w Bootcampie i konsultacjach indywidualnych zdobyli nowe umiejętności co pozwoliło im skuteczniej angażować się w działania społeczne i obywatelskie.
Przyczyniliśmy się także do zwiększenia świadomości społecznej na temat różnorodnych problemów społecznych – kampanie online przeprowadzone w ramach projektu zaangażowały tysiące osób i pomogły w podniesieniu świadomości na temat ważnych kwestii społecznych.
Udało nam się także zbudować sieć współpracy i wymiany doświadczeń – Letnia Akademia oraz moderowane platformy komunikacyjne umożliwiły uczestnikom i uczestniczkom projektu nawiązanie kontaktów oraz wymianę doświadczeń z innymi aktywistami i aktywistkami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi. To przyczyniło się do budowania silniejszych relacji i współpracy w przyszłości.
Cyfrowe repozytorium dobrych praktyk, które zawiera sprawdzone innowacje w zakresie kampaniowania i organizowania online, może być wykorzystane przez inne organizacje i aktywistów społecznych w przyszłych działaniach.