Projekt odpowiada na problem dyskryminacji i wykluczenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz migrantów i migrantek mieszkających w Krakowie. W Polsce samorządy przejęły zadanie tworzenia i realizacji polityk publicznych na rzecz tych grup. W większości miast metropolitalnych samorządy rzeczywiście tworzą programy, zespoły interdyscyplinarne i ciała doradcze. W niektórych miejscach mechanizmy działają od wielu lat (Kraków, Gdańsk), w innych powstały po ostatnich wyborach samorządowych (Poznań, Bydgoszcz). Wiele tych modeli i rozwiązań wypracowano w procesie partycypacyjnym, z udziałem samych grup mniejszościowych, jednak na poziomie implementacji brakuje współpracy między administracją a grupami mniejszościowymi. Brakuje też rozwiązań systemowych w obszarze zgłaszania i monitorowania przestępstw z nienawiści – zgłaszanych jest jedynie 5% tego rodzaju przestępstw (ODIHR, RPO). Komisariaty Policji nie współpracują z grupami narażonymi na dyskryminację i przemoc.
W ramach projektu Grantobiorca przeprowadził ewaluację działań miasta w obszarze polityki migracyjnej oraz przygotował aktualizację programu miejskiego Program Otwarty Kraków, który koncentruje się nie tylko na integracji, ale również na aktywnym współudziale różnych grup społecznych w kreowaniu miasta jako miejsca otwartego. Przeprowadzono analizę polityk dotyczących mniejszości obejmującą 18 miast metropolitalnych. Raport z przeprowadzonych badań zawiera katalog mechanizmów możliwych do wykorzystania na poziomie samorządów, 3 artykuły eksperckie i zestaw dobrych praktyk samorzeczniczych. Opublikowano także “Mapownik. Instrumenty dostępne dla działań rzeczniczych w Urzędzie Miasta Krakowa”. W ramach rozwoju działań samorzeczniczych zorganizowano spotkania sieciujące dla władz, ekspertów i ekspertek oraz przedstawicieli i przedstawicielek grup mniejszościowych. Grantobiorca podjął również rozmowy z Policją nt. przestępstw z nienawiści i wspierał inne organizacje w przygotowaniu mechanizmów działania w przypadku przestępstw z nienawiści oraz w kontakcie z Policją. Przeprowadzono również dwudniowe warsztaty dla 14 asystentek międzykulturowych pracujących w krakowskich szkołach; warsztaty dotyczyły przeciwdziałania dyskryminacji i reagowania na przemoc ze względu na pochodzenie narodowe uczniów i uczennic z uwzględnieniem lokalnego kontekstu i lokalnie dostępnych narzędzi. W 3 warsztatach pn. “Zapobieganie zjawisku przestępczości z nienawiści. Zasady budowania partnerstwa ze społecznością lokalną” uczestniczyli_ły funkcjonariusze i funkcjonariuszki małopolskiej Policji, urzędnicy i urzędniczki oraz przedstawicielki i przedstawiciele grup mniejszościowych. Przygotowano 3 broszury informacyjne dla Policji, pracowników i pracowniczek administracji oraz dla osób pokrzywdzonych przestępstwem z nienawiści.
W rezultacie projektu udało się podnieść wiedzę władz, urzędników i urzędniczek oraz przedstawicieli i przedstawicielek mniejszości narodowych, etnicznych oraz migrantów i migrantek na temat mechanizmów samorzecznictwa oraz możliwości ich wykorzystania. Osoby z doświadczeniem migracji dołączyły do Krakowskiej Rady Pożytku Publicznego oraz do Krakowskiej Rady ds. Równego Traktowania. Organizacje mniejszościowe przeprowadziły ewaluację dotychczasowych działań władz miasta w obszarze działań na rzecz mniejszości (Programu Otwarty Kraków). Dokument jest oficjalnym dokumentem Urzędu Miasta Krakowa. Wypracowany projekt uchwały Aktualizacji Programu Otwarty Kraków został przyjęty przez gminę i poddany wewnętrznym konsultacjom. Zmiany zachodzą również w obszarze rozpoznania, zgłaszania i monitorowania przestępstw z nienawiści, co możliwe było dzięki współpracy z Policją.