Z naszego doświadczenia i badań Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, że liderzy i liderki organizacji pozarządowych potrzebowali uporządkowanej wiedzy i narzędzi do wywierania efektywnego wpływu na polityki publiczne oraz tworzenia sieci wsparcia. Praca reprezentantów/ek organizacji to często praca społeczna, poza godzinami pracy zawodowej. To powoduje wypalenie zawodowe i utrudnia długotrwałe działania, co z kolei przekłada się na niską skuteczność prowadzenia procesów rzeczniczych, czy brak stabilności działań.
Chcieliśmy więc wpłynąć na rozwój kompetencji społecznych w zakresie reprezentacji i partycypacji społecznej, zwiększyć ich wiedzę i umiejętności, ale również stworzyć przestrzeń do praktycznego działania, umożliwiając zaangażowanie się w procesy decyzyjne.
W ramach projektu przeprowadziliśmy cztery zjazdy Szkoły Reprezentacji i Partycypacji Społecznej, w czasie których uczestnicy (przedstawiciele i przedstawicielki organizacji społecznych z różnych części Polski) zdobywali podstawową wiedzę i kompetencje w tej dziedzinie.
W czasie pierwszego zjedu zostały omówione podstawy partycypacji i stworzyliśmy grupy projektowe, które wypracowały tematy projektów dotyczące integracji społeczności lokalnych, współpracy z samorządami oraz reprezentacji grup mniejszościowych. Drugi zjazd skupiał się na dialogu społecznym i reprezentacji, a trzeci na rzecznictwie oraz akcjach obywatelskich. Czwarty zjazd poświęciliśmy lobbingowi i zmianie prawa.
Dzięki projektowi uczestnicy zdobyli nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne umiejętności, które mogli wykorzystać w działalności swoich organizacji.
Podczas trwania Szkoły odbywały się nabory do kolejnych kadencji rad pożytku i Komitetów Monitorujących. Uczestnicy nie tylko zdobywali wiedzę o istotnych procesach, ale również mogli aktywnie uczestniczyć w dyskusjach i wyborach. W efekcie, uczestnicy uzyskali 11 mandatów w radach działalności pożytku publicznego i Komitetach Monitorujących, co wzmocniło reprezentację sektora w ciałach dialogu.