Projekt odpowiadał na wyzwania związane z niskim poziomem zaangażowania młodzieży w sprawy społeczne oraz niewystarczającą świadomością demokratyczną wśród uczniów.
Odpowiedzieliśmy również na potrzebę integracji społeczności lokalnej, zarówno poprzez działania skierowane do uczniów, jak i do dorosłych.
Działania podejmowane w ramach projektu miały również na celu rozwijanie konkretnej wiedzy, umiejętności i postaw. Położyliśmy nacisk na pogłębianie wiedzy na temat systemów demokratycznych, umiejętności krytycznego myślenia i debatowania, a także rozwijanie postaw prospołecznych i zaangażowanie obywatelskie.
Istotnym elementem projektu były warsztaty dla dzieci i młodzieży, podczas których zastanawialiśmy się nad pojęciem demokracji, rozmawialiśmy o jej wymiarze krajowym, lokalnym i szkolnym i wpływie na poszczególne osoby i środowiska.
Wsparliśmy także finansowo 5 inicjatyw przygotowanych przez uczestników projektu, tak aby mogli wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę realizując akcję/projekt o wpływie lokalnym.
Jedną z takich inicjatyw była debata na temat demokracji przeprowadzona przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Elblągu. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się o poczuciu sprawczości i realnym wpływie na zmianę rzeczywistości. Następnie uczniowie zorganizowali kiermasz na rzecz schroniska dla zwierząt, podczas którego sprzedawali wypieki, dekoracje świąteczne i wyroby rękodzielnicze, co pozwoliło im zebrać pieniądze na zakup karmy dla zwierząt.
Kolejną aktywnością była kampania „Śniadanie dla sportowca” przeprowadzona przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 3. W ramach tego wydarzenia uczniowie przygotowali plakaty informacyjne i stoisko z jedzeniem, zachęcając społeczność szkolną do zdrowego odżywiania.
Szkoła Podstawowa nr 19 zorganizowała spotkanie pod hasłem „Zaszczepić aktywność”, które miało na celu propagowanie zasad demokracji, budowanie tożsamości narodowej oraz integrację zespołów klasowych. Spotkanie zakończyło się wspólnym posiłkiem.
Ważnym elementem projektu, jaki przeprowadziliśmy, były także debaty społeczne i dyskusje panelowe. Tematyka debat obejmowała rolę mediów społecznościowych w demokracji, wpływ młodych ludzi na lokalną politykę, znaczenie edukacji obywatelskiej w szkołach oraz wyzwania związane z partycypacją młodzieży w wyborach. Dyskusje te były wysoko oceniane przez uczestników za otwartość i różnorodność prezentowanych punktów widzenia.
Głównymi odbiorcami projektu były dzieci i młodzież szkolna z Elbląga, obejmująca uczniów szkół podstawowych. W działaniach bezpośrednio uczestniczyło 141 uczniów i 25 edukatorów, którzy zdobyli nowe umiejętności i wiedzę w zakresie edukacji obywatelskiej. Dzięki warsztatom, debatom i różnym aktywnościom praktycznym, młodzież nauczyła się, jak efektywnie działać w grupie, podejmować inicjatywy społeczne i korzystać z narzędzi demokratycznych.
Kolejną grupą odbiorców byli rodzice i członkowie społeczności lokalnych, którzy uczestniczyli w wydarzeniach organizowanych przez młodzież. Przykładem może być kiermasz świąteczny, który zgromadził lokalnych mieszkańców, pozwalając na integrację międzypokoleniową oraz wsparcie lokalnych inicjatyw. Rodziny uczniów angażowały się w przygotowanie kiermaszu, co zwiększyło poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za lokalne problemy.
W wyniku realizacji projektu zauważyliśmy znaczny wzrost wiedzy uczestników na temat systemów demokratycznych oraz umiejętności związanych z krytycznym myśleniem i debatowaniem. 85% uczestników potwierdziło lepsze zrozumienie zasad funkcjonowania demokracji po zakończeniu warsztatów. Ponadto zdobyli oni praktyczne doświadczenie w organizacji projektów społecznych, co wpłynęło na ich kompetencje w planowaniu i realizacji inicjatyw. Projekt umożliwił młodzieży zrozumienie znaczenia ich udziału w procesach demokratycznych, co zainspirowało ich do aktywniejszego angażowania się w życie społeczne.