Według naszych obserwacji osoby mieszkające w Żyrardowie (woj. mazowieckie) w małym stopniu angażują się w działania społeczne. Do roku 2021 nie funkcjonowała tutaj żadna forma dialogu publicznego: nie istniały rady młodzieżowe, senioralne czy pożytku publicznego, a przeprowadzenie jakościowych konsultacji społecznych było ogromnym wyzwaniem dla urzędu miasta.
Odpowiedzieliśmy na te problemy prowadząc kampanię informacyjną na temat zaangażowania społecznego, w której wsparł nas nasz partner – Urząd Miasta Żyrardów. Jego obecność wzmocniła wydźwięk kampanii, pokazała gotowość i otwartość samorządu do działania oraz zapewniła szeroki zasięg kampanii. Przedstawiliśmy przykłady miast o dużym zaangażowaniu społecznym, konsekwencje związane z niskim zaangażowaniem czy korzyści z działań partycypacyjnych. Zorganizowaliśmy warsztaty edukacyjne dla mieszkańców i mieszkanek Żyrardowa dotyczące prowadzenia aktywnych konsultacji społecznych, funkcjonowania ciał dialogu społecznego czy prowadzenia aktywnej debaty publicznej. Uczestnicy i uczestniczki wykorzystali zdobytą wiedzę w praktyce poprzez zorganizowanie 4 inicjatyw partycypacyjnych – powołania ciał dialogu publicznego, przeprowadzenia konsultacji nad dokumentem dotyczącym statutu Młodzieżowej Rady Miasta, opracowania dokumentu planistycznego oraz przeprowadzenia debaty publicznej. Dodatkowo zorganizowaliśmy wizytę studyjną w Toruniu, gdzie jej uczestnicy/czki mogli poznać dobre praktyki w zakresie funkcjonowania rad pożytku publicznego oraz działań rzeczniczych w trzecim sektorze.
Z rozmów ewaluacyjnych wiemy, że dzięki warsztatom ich uczestnicy/czki podnieśli poziom swojej wiedzy na temat partycypacji obywatelskiej. Dzięki zrealizowanym inicjatywom partycypacyjnym mieszkańcy i mieszkanki zwiększyli poczucie sprawczości i wpływania na swoją okolicę.