Ochrona przyrody i potrzeba jej bliskości nie zawsze są oczywistością, a zdarza się, że te tematy stanowią przyczynę konfliktów społecznych. Dlatego tak ważne jest edukowanie o korzyściach płynących z przyrody i budowanie pola do dialogu różnych grup. W czasach, gdy zaczynamy odczuwać skutki utraty bioróżnorodności i zmian klimatycznych, a także ograniczeń wynikających z postępującej pandemii COVID-19, kontakt z przyrodą nabiera szczególnego znaczenia. Stąd pomysł na projekt „Dzikie jest dobre”, który zaktywizuje lokalne społeczności do działań na rzecz ochrony przyrody.
Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia dzika przyroda oferuje dużo usług ekosystemowych, jak np. oczyszczanie wody, produkcja tlenu, zapylanie czy tworzenie gleby pozytywnie wpływa na dobrostan ludzi. Niestety coraz częściej można zauważyć degradację dzikiej przyrody i jej zabudowywanie. Ten temat jest też powodem polaryzacji mieszkańców i mieszkanek, czego przykładem była łąka na Zakrzówku w Krakowie. Jedni widzieli potrzebę ochrony tego miejsca, drudzy chcieli przekształcić je w boisko.
Odpowiedzieliśmy na te problemy, pracując z lokalnymi społecznościami na rzecz odbudowy dzikich zakątków w trzech zdegradowanych miejscach w Małopolsce: w gminie miejskiej (Kraków), miejsko-wiejskiej (Wieprzec) oraz wiejskiej (Węgrzce). Dla dzieci i dorosłych mieszkańców i mieszkanek wymienionych gmin zorganizowaliśmy spotkania sieciujące i cykl mini wypraw, na których przeszkoliliśmy ich z walorów dzikiej przyrody i potrzeby oraz możliwości jej ochrony. Odbyły się warsztaty zbierania nasion z terenów zagrożonych zabudową, aby następnie zasiać je m.in. w dzikich zakątkach. Opracowaliśmy poradnik dotyczący interwencji i dobrych praktyk na rzecz ochrony przyrody.
Projekt zrealizowaliśmy wspólnie z partnerem – Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków, który był odpowiedzialny za odnowienie zdegradowanej łąki na Zakrzówku, stworzył z nami poradnik, a także zorganizował webinar na temat interwencji na rzecz ochrony przyrody.
Z rozmów ewaluacyjnych wiemy, że zwiększyła się świadomość osób uczestniczących w projekcie w zakresie wiedzy przyrodniczej, a także tego jak mogą angażować się na rzecz przyrody.