Projekt odpowiada na problem wykluczenia cyfrowego osób starszych, szczególnie mieszkających na obszarach wiejskich i w małych miastach. Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 r. aż 60% osób w wieku 65+ nigdy nie korzystało z Internetu. 71% zadeklarowało jako przeszkodę brak umiejętności. Przed pandemią tylko 26% osób starszych korzysta z internetu minimum raz w tygodniu, podczas gdy w Unii Europejskiej było to 48% (Eurostat). W okresie pandemii wykluczenie cyfrowe tej grupy społecznej stało się problemem szczególnie palącym. Pandemia wymusiła bowiem informatyzację wielu usług publicznych, zdrowotnych, zakupów itp. Jest to wygodne, ale wymaga umiejętności korzystania z narzędzi internetowych. Szczególnie w społecznościach wiejskich i małych miastach, gdzie transport publiczny jest ograniczony, umiejętność załatwiania spraw przez internet jest kluczowa.
W ramach projektu przeprowadzono cykl szkoleń dla 28 rzeczników i rzeczniczek senioralnych (4 szkolenia online i 2 warsztaty wyjazdowe). W 14 gminach został wdrożony program edukacji cyfrowej, w którym uczestniczyło łącznie 188 seniorów i seniorek (po 3 warsztaty w każdej gminie). W szkoleniach kładziono nacisk na narzędzia komunikacji i korzystanie z e-usług takich jak pacjent.gov.pl czy zakupy online. W 6 gminach wypracowano program cyfrowego wolontariatu senioralnego, w ramach którego 32 osoby wspierały swoich rówieśników i rówieśnice w rozwijaniu umiejętności cyfrowych. Z wolontariatu skorzystały 103 osoby. W kolejnych 7 gminach zostały wypracowane i pilotażowo wdrożone – wspólnie przez osoby starsze i instytucje gminne – programy dostosowania usług publicznych do potrzeb tej grupy. W 13 gminach – w odpowiedzi na takie problemy jak słaby przepływ informacji kierowanych do nich w gminie, niski poziom aktywności i potrzeba integracji środowiska osób starszych, brak edukacji w sferze bezpieczeństwa cyfrowego i zdrowotnego – osoby 65+ zrealizowały własne inicjatywy. Ponadto, w ramach Akademii Aktywnego Seniora, były prowadzone regularne spotkania edukacyjne – odbyło się 20 webinarów na różne, wskazane przez uczestników i uczestniczki tematy.
Działania miały miejsce w 14 gminach wiejskich lub w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców i mieszkanek). Rzecznicy i rzeczniczki wspierali_ły osoby 65+ w kontaktach z urzędami gmin i instytucjami samorządowymi (np. ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkami kultury). 188 osób 65+ nabyło umiejętności, które pozwolą im aktywnie i regularnie korzystać ze świata cyfrowego, w szczególności w zakresie komunikacji z innymi i usług publicznych dostępnych on-line (m.in. pacjent.gov.pl). Starsi mieszkańcy i mieszkanki 7 gmin wiejskich lub małych miast mogą korzystać z udoskonalonych, lepiej dostosowanych do ich potrzeb usług publicznych. Ważną wartością są osobiste korzyści, jakie odniosły osoby uczestniczące w projekcie, takie jak: wzrost ich kompetencji cyfrowych i społecznych, nawiązanie nowych kontaktów i wymiana doświadczeń, większa pewność siebie w kontaktach z administracją publiczną. Udało się zintegrować lokalne środowiska osób 65+ i zmotywować je do działania.