Projekt odpowiada na problem zorganizowanej dezinformacji wymierzonej w prawa człowieka oraz braku śledczego medium monitorującego tę tematykę. Polska w ostatnich latach była centrum walki z prawami osób LGBTQ i kobiet, na co zwracały uwagę m.in. Freedom House, Amnesty International, Human Rights Watch. Zorganizowana dezinformacja to często pierwsze ogniwo łańcucha nienawiści w mediach społecznościowych. Media śledcze ujawniły m.in. kulisy wieloletniej kampanii przeciw tzw. “ideologii gender” w Polsce i Europie Centralnej. W ostatnim czasie organizacje antyszczepionkowców i radykalnej prawicy organizowały się w sieci, by potem protestować przeciw obostrzeniom w dobie pandemii. Dezinformacja prowadzi do realnej przemocy. Za radykalnymi grupami, które szerzą nienawiść, stoją prawdziwi ludzie, struktury i pieniądze. W okresie rządów prawicy pieniądze spółek skarbu państwa stały się skutecznym narzędziem nacisku na media, a rynek niezależnego dziennikarstwa w Polsce skurczył się dramatycznie. W indeksie wolności prasy Polska spadła o kilkadziesiąt pozycji, na 64 miejsce (Reporterzy Bez Granic, 2021).
W ramach projektu opracowano i uruchomiono serwis dokumentujący działalność radykalnych grup i organizacji prowadzących kampanie dezinformacyjne i szerzących nienawiść (np. do kobiet czy osób LGBTQ), a także osłabiających zaufanie do nauki i medycyny. Przeprowadzone w ramach projektu dziennikarskie śledztwa były publikowane także w mediach ogólnopolskich. Powstało 16 jakościowych materiałów śledczych (raportów) oraz łącznie 59 publikacji – tekstów, materiałów multimedialnych, krótkich publikacji, etc. Zorganizowano trzy warsztaty dla dziennikarzy, dziennikarek i przedstawicieli oraz przedstawicielek organizacji strażniczych oraz dwa webinary nt. zorganizowanej dezinformacji i reagowania na nią. W efekcie warsztatów powstał zestaw rekomendacji – minipodręcznik – dotyczący zacieśniania współpracy między mediami a organizacjami strażniczymi.
Przeprowadzone w ramach projektu dziennikarskie śledztwa były także publikowane i omawianie w mediach ogólnopolskich. Dotarły do szerokiego grona odbiorców i odbiorczyń, zwiększając społeczną świadomość i wiedzę o grupach szerzących ksenofobię, homofobię, rasizm, mowę nienawiści, a także o kulisach manipulacji uderzających w prawa człowieka. W efekcie – do zwiększenia odporności na zorganizowaną manipulację w sieci. 48 osób ze środowisk dziennikarskich i strażniczych podniosło swoje kompetencje w zakresie reagowania na dezinformację, wzmocniła się również współpraca między tymi środowiskami. Grantobiorca nawiązał kontakt z 16 czołowymi redakcjami, które – dzięki udziałowi w realizowanych inicjatywach – podniosły wartość merytoryczną swojej pracy.