Lokalne media non-profit są w trudnej sytuacji – albo grozi im przejęcie przez duże prywatne firmy albo zamknięcie z powodu chronicznych problemów finansowych. Badania King’s College London z 2016 roku pokazują, że upadek takich mediów może skutkować zwiększeniem polaryzacji w społecznościach, nieufnością wobec władz, gorzej poinformowanymi obywatel(k)ami oraz ich mniejszym zaangażowaniem politycznym.
Odpowiedzieliśmy na ten problem, edukując i sieciując lokalnych dziennikarzy i dziennikarki. Przeprowadziliśmy cykl szkoleń oraz warsztatów o pozyskiwaniu i utrzymywaniu odbiorców/odbiorczyń, technologii i narzędziach internetowych dla mediów oraz o prawie prasowym i etyce dziennikarskiej. Zorganizowaliśmy też wizytę studyjną do Międzynarodowego Centrum Dialogu w Krasnogrudzie. Do jej realizacji zaprosiliśmy lokalne redakcje non-profit biorące udział w projekcie. Głównym celem wizyty była wymiana doświadczeń oraz wiedzy pomiędzy uczestni(cz)kami i poznanie różnych małych redakcji w Polsce. Na koniec zorganizowaliśmy Forum Mediów Non-Profit, w Olsztynie, podczas którego podsumowaliśmy projekt i przeprowadziliśmy warsztaty sieciujące dla zebranych. Była to też dobra okazja do sieciowania się uczestników i uczestniczek.
Naszym partnerem była Fundacja Alternatywnej Edukacji “ALE”, która ma ogromne doświadczenie w kształceniu medialnym i społeczno-obywatelskim na rzecz lokalnego rozwoju. Fundacja wsparła nas w prowadzeniu szkoleń oraz w rekrutacji uczestników i uczestniczek.
Z przeprowadzonej ewaluacji projekty wiemy, że dzięki działaniom udało nam się zsieciować uczestniczki i uczestników. Ponadto wzmocnili oni swoją wiedzę oraz kompetencje w zakresie m.in. prawa prasowego, czy też pozyskiwaniu odbiorców. Dodatkowo, wizyta studyjna dała nowe spojrzenie na lokalne działania, osobom w niej uczestniczącym, a także pokazała znaczenie dialogu międzykulturowego.