Projekt odpowiada na problem wykluczenia dzieci i młodzieży pochodzących z małych miejscowości Podlasia, zwłaszcza ze środowisk defaworyzowanych, oraz mniejszych szans tej grupy na rozwój talentów. Oferta zajęć dodatkowych jest skromna, skierowana przede wszystkim do dzieci przedszkolnych i w edukacji wczesnoszkolnej, a korzystanie z niej utrudnia brak transportu lokalnego między miejscem zamieszkania a szkołą (CBOS, 2019). Przeszkodą w rozwoju bywa również status materialny rodziny i brak dostępu do informacji o istniejących możliwościach. Nierówności nasiliła pandemia, zdalne nauczanie i kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej (Białowieża i Szudziałowo znalazły się strefie zamkniętej).
Grantobiorca przeprowadził pilotażowy projekt mentoringowy dla uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich z 5 miejscowości województwa podlaskiego. Na początku projektu wybrano 5 mentorów i mentorek: pisarkę, dziennikarkę radiową, artystkę wizualną, historyka i aktywistę zajmującego się ochroną pamięci o kulturze żydowskiej. Przygotowano dla nich cykl 3 szkoleń z zakresu pracy w wymagającym środowisku społecznym. Następnie, we współpracy ze szkołami, organizacjami pozarządowymi i ośrodkami kultury, do udziału w projekcie zaproszono młodzież. Zadaniem mentorów i mentorek było odkrywanie talentów młodzieży i motywowanie jej do rozwoju. Mentoring polegał na pracy indywidualnej i grupowej z młodzieżą oraz rozwoju umiejętności i zainteresowań literackich, dziennikarskich, artystycznych, historycznych. Odbyły się również dwa spotkania integracyjne młodzieży oraz mentorów i mentorek; jednemu z nich towarzyszył warsztat nt. bezpieczeństwa w sieci.
W działaniach wzięło udział 17 uczniów i uczennic w wielu 12-17 lat ze szkół w Białowieży, Białegostoku, Szudziałowa, Supraśla i Śniadowa, zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu pandemii i okoliczności życiowych. Młodzież podniosła swoją wiedzę na temat kultury, sztuki i nauki, rozwinęła zainteresowania i kompetencje w tych obszarach. Otrzymała również wsparcie emocjonalne i została wyposażona w umiejętności wyrażania swoich potrzeb, stała się bardziej otwarta i pewna siebie.