W ramach projektu wdrożyliśmy budżet partycypacyjny w sześciu szkołach podstawowych i średnich w Szczecinie. We wszystkich tych szkołach uczniowie i uczennice angażują się w wolontariat i uczestniczą w debatach. Jednak z przeprowadzonych z nimi rozmów wynikało, że brakuje im nadal kompetencji potrzebnych do realizacji działań w obszarach, które ich interesują. W szkołach bardzo niewiele osób wiedziała o tym, że istnieje takie narzędzie jak młodzieżowy budżet partycypacyjny. Postanowiliśmy to zmienić, tym bardziej, że z badań Centrum Edukacji Obywatelskiej wynika, że współdecydowanie w sprawach szkolnych przekłada się na większe zaangażowanie obywatelskie w życiu dorosłym.
Zorganizowaliśmy więc dla uczniów i uczennic lekcje z samorządności oraz zasad i realizowania budżetu partycypacyjnego. Grupy, w podziale na wiek i we współpracy z pracownikami i pracownicami szkoły, przygotowały kilka pomysłów na wykorzystanie budżetu. Uczestników i uczestniczki podzieliliśmy na grupy robocze, które razem z koordynatorem lub koordynatorką i mentorem lub mentorką wdrożyły budżet i zrealizowały wybrane pomysły. W sumie zrealizowano 28 inicjatyw, a w tym między innymi: strefa relaksu, Festyn krajów, Dzień bez prądu, Aktywne przerwy, sprzęt do sali gimnastycznej, warsztaty „Wilczy taniec”, różowa skrzyneczka i ogród zmysłów. W szkołach przeprowadziliśmy także warsztaty o prawach dziecka, zasadach demokracji czy empatycznej i asertywnej komunikacji. Na terenach zielonych wokół przeprowadziliśmy integracyjne warsztaty o budowaniu relacji i komunikacji w grupie, czy też ekologii.
Naszymi formalnymi partnerami były dwie szkoły, których uczniowie i uczennice uczestniczyły w projekcie. Trzecim partnerem był Instytut Socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego, który wsparł nas swoim doświadczeniem w prowadzeniu badań i diagnoz społecznych, tak aby lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów/uczennic. Ostatnim partnerem był Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, który pomógł nam dotrzeć do szkół w Szczecinie – informował je o możliwości wzięcia udziału w projekcie i jego efektach oraz wsparł nas w przeprowadzeniu badań ilościowych nad samorządnością w szkołach.
Z rozmów przeprowadzonych z uczniami i uczennicami wiemy, że zwiększyło się u nich poczucie sprawczości, wzmocnili u siebie decyzyjność oraz współpracę, wzrosło także zainteresowanie samorządnością. Ponadto zauważyliśmy wśród nich wzrost chęci do angażowania się w różne działania pozalekcyjne.