Projekt odpowiada na problem wykluczenia z rynku pracy osób z dysfunkcją wzroku. Osoby te, pomimo posiadanych kompetencji, mają szczególnie utrudniony dostęp do zatrudnienia (raport Training Employability Accessibility Framework). Dotyczy to także lektorów i lektorek języka angielskiego. Mimo że rzadko podejmują oni/one pracę w szkołach publicznych, to mogą pracować z dorosłymi i prowadzić działalność gospodarczą. Osoby z dysfunkcją wzroku uważają, że praca online może być dla nich szansą, jednak barierą jest brak dostępu do materiałów dydaktycznych dostosowanych do ich możliwości percepcyjnych (Favicon Media). Ogólnodostępne materiały pdf i inne materiały interaktywne do pracy zdalnej proponowane przez wydawnictwa nie są prawidłowo czytane przez czytniki ekranów, z których osoby z dysfunkcją wzroku korzystają.
W ramach projektu przeprowadzono różne działania wspierające lektorów i lektorki języka angielskiego z niepełnosprawnością wzroku w rozwoju kompetencji zawodowych. Dostarczono im narzędzia do pracy online oraz przeprowadzono szkolenia podnoszące kompetencje w tym zakresie. Stworzono elektroniczną bazę materiałów dydaktycznych dostosowaną do możliwości lektorów i lektorek oraz uczniów i uczennic z dysfunkcją wzroku: 3 kursy na różnych poziomach oraz 30 lekcji gramatycznych i leksykalnych. Lektorzy i lektorki – osoby niewidzące i słabowidzące – odbyli/ły szkolenia z metodyki pracy online oraz z nowych technologii, w tym z posługiwania się komunikatorem Zoom i platformą kursową opracowaną w projekcie. Następnie osoby te przeprowadziły zajęcia językowe online dla 40 kursantów i kursantek z niepełnosprawnością z całej Polski. Lekcje odbywały się średnio dwa razy w tygodniu przez semestr. W czasie prowadzenia zajęć lektorzy i lektorki pracowali/ły w grupach nad doskonaleniem swoich umiejętności dydaktycznych, a także korzystali/ły z indywidualnego wsparcia psychologicznego i coachingowego. Przeprowadzono również warsztaty grupowe nt. asertywności, efektywnej pracy z grupą oraz radzenia sobie ze stresem, a także warsztaty prawno-finansowe.
Dzięki projektowi 12 osób – lektorzy i lektorki języka angielskiego z dysfunkcją wzroku – zyskało narzędzia i wiedzę do wykonywania pracy online. Poprawiła się ich sytuacja społeczna i finansowa. Osoby uczestniczące w projekcie rozwinęły swoje kompetencje zawodowe niezbędne do prowadzenia zajęć w grupach w oparciu o innowacyjne metody i narzędzia pracy. Była to dla nich również okazja do wymiany doświadczeń i nawiązania cennych kontaktów zawodowych. Ważnym efektem projektu jest baza materiałów edukacyjnych do nauki i pracy dla niewidomych i słabowidzących lektorów i lektorek języka angielskiego zawierająca materiały oraz umożliwiająca dalszą wymianę materiałów opracowywanych i adaptowanych przez lektorów i lektorki.