W Polsce obserwujemy rosnącą polaryzację społeczną i stronniczość mediów oraz kanałów komunikacji masowej. Według danych CBOS w 2018 i 2019 roku poziom zaufania do mediów był najniższy od 2002 roku. Jednocześnie według raportu „Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy” aż 42% dziennikarzy i dziennikarek spotyka się na co dzień z fałszywymi informacjami. Ponadto, zgodnie z raportem “Wpływ COVID 19 na społeczeństwo”, jedną z negatywnych konsekwencji pandemii jest wzrost polaryzacji społeczna.
Uważaliśmy i nadal uważamy, że to za szkodliwe a momentami wręcz niebezpieczne. Dlatego tak bardzo potrzebne było i nadal jest tworzenie miejsc do konstruktywnej i opartej o wzajemny szacunek debaty. Naszym projektem chcieliśmy się do tego przyczynić.
Naszym celem był również monitoring mediów w zakresie najbardziej polaryzujących polskie społeczeństwo tematów.
W ramach projektu skupiliśmy się na dwóch rodzajach dokonywania zmian – poprzez zwiększenie zaangażowania społecznego oraz edukację. Zaangażowaliśmy 120 wolontariuszy w monitoring medialny, który zaowocował 8425 formularzami analizy przekazu medialnego oraz monitoringiem 22 tytułów medialnych największych platform medialnych w Polsce.
Przeprowadziliśmy też 20 szkoleń i 15 warsztatów z edukacji medialnej i obywatelskiej, przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy też jedną grę edukacyjną w wersji planszowej i online. Przeprowadziliśmy również kampanię społeczną promującą dialog pomiędzy osobami o odmiennych poglądach.
Na podstawie ankiet ewaluacyjnych stwierdzamy, że dzięki działaniom edukacyjnym zwiększyły się kompetencje medialne oraz obywatelskie u osób uczestniczących. Dzięki przeprowadzonemu badaniu porównawczemu, wiemy również, że zmniejszył się poziom agresji w przekazach medialnych, a zwiększył poziom wzajemnego szacunku w dyskusjach. Przeprowadzone po projekcie wywiady wykazały natomiast podniesienie świadomości o potrzebie zmian regulacji prawnych dotyczących mediów.