Media lokalne stają przed coraz większym wyzwaniem skutecznego docierania do czytelników/czek. Z naszych obserwacji wynikało, że wskutek dynamicznego rozwoju dużych sieci handlowych zmniejsza się liczba małych sklepów, w których są dystrybuowane lokalne gazety. Lokalnym pismom grozi całkowita likwidacja, co może przynieść negatywne skutki, bo pełnią one ważną rolę m.in. w budowaniu wartości demokratycznych i w kontrolowaniu władz samorządowych. Jedyną drogą w celu utrzymania niezwykle ważnej roli mediów lokalnych w społecznościach lokalnych jest rozwój i transformacja cyfrowa informacyjnych portali internetowych. Potrzebują wsparcia w każdym wymiarze: merytorycznym, technologicznym, ekonomicznym, jak również pomocy w rozwoju kompetencji.
W ramach projektu stworzyliśmy aplikację pozwalającą na budowanie więzi pomiędzy czytelnikami i dziennikarzami. Budowanie więzi zwiększa zaangażowanie czytelników i tym samym wzrasta pozycja mniejszych portali informacyjnych. W ramach projektu 25 lokalnych portali zwiększyło swoje kompetencje w ramach serii szkoleń i warsztatów.
Stworzyliśmy również “Magazyn Treści Wspólnych”, czyli przestrzeń, gdzie można współdzielić treści pomiędzy uczestniczącymi portalami. Umożliwia ona także kontakt między odbiorcami różnych informacji. Poruszane są tutaj wspólne tematy dla wielu redakcji, takie jak ochrona środowiska, bezdomność, czy też kryzys psychiczny. Dzięki “Magazyn Treści Wspólnych” lokalni wydawcy dostali dostęp do 300 wartościowych artykułów dotyczących ważnych społecznie tematów. Co istotne, mogli z nich korzystać nie tylko dziennikarze, ale również czytelnicy.
Udało nam się również stworzyć porozumienie reklamowe, w ramach którego wzmacniane są lokalne portale informacyjne poprzez otrzymywanie reklam od dużych agencji reklamowych. Do porozumienia przystąpiło 69 lokalnych portali informacyjnych.
Przygotowaliśmy także podręcznik budowania społeczności, który nazwaliśmy „mapą drogową” oraz publikację „Lokalsi zdobywają Loversów”.
Z pewnością ważnym, trwałym rezultatem naszego projektu jest „Magazyn Treści Wspólnych”, gdzie, jak wspomnieliśmy, można znaleźć około 300 wartościowych tekstów. Instytucje, które korzystały z tego portalu udzielając nam informacji zwrotnej dziękowały za niego i mówiły, że jest sporą pomocą w dotarciu do większej liczby odbiorców.
Z przeprowadzonych rozmów z uczestnikami organizowanych przez nas spotkań wiemy, że bardzo sobie oni cenili możliwość integracji i wymiany doświadczeń między sobą w trakcie trwania projektu.
Efektem naszych działań są też przychody z reklam pozyskiwanych w ramach porozumienia reklamowego. Daje to nadzieję na większą niezależność finansową lokalnych portali informacyjnych oraz lepsze planowanie budżetowe.