Z przeprowadzonych przez nas badań wynikało, że w Lublinie zarówno osoby starsze, jak i młodzież w małym stopniu angażują się społecznie. Zarazem obydwie grupy wykazywały chęć, aby ten stan zmienić. Ponadto obserwowaliśmy pewien brak zrozumienia, różnice i problemy w komunikacji osób starszych z młodzieżą.
Aby odpowiedzieć na te potrzeby nasze działania skierowaliśmy do 40 osób starszych i 20 młodych ludzi mieszkających w Lublinie.
Zorganizowaliśmy wyjazdy szkoleniowe, w trakcie których uczestnicy brali udział w zajęciach, zwiedzali okoliczne miejsca i mieli okazję do spotkania się i wspólnego spędzenia czasu.
Przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy także warsztaty edukacyjne obejmujące różnorodne tematy, takie jak zdrowie, komunikacja międzypokoleniowa, czy umiejętności dziennikarskie.
W ramach projektu odbyły się także debaty międzypokoleniowe, które miały na celu promowanie dialogu i zrozumienia między różnymi grupami wiekowymi, a także nagranie krótkich filmów, w których uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące relacji międzypokoleniowych.
Ważnym elementem były także inicjatywy lokalne, czyli autorskie projekty realizowane przez uczestników. Każda z nich miała na celu promowanie aktywności społecznej i integrację międzypokoleniową w społeczności. Uczestnicy przeprowadzili 4 inicjatywy:
1) Majowe granie – 2 spotkania międzypokoleniowe służące wzajemnemu zaprezentowaniu gier, w które w młodości grały osoby starsze oraz tych współczesnych;
2) Spacery po lubelskim przemyśle, w tym spacery z przewodnikiem i z wykorzystaniem tzw. questów;
3) Lublin wczoraj i dziś – w ramach której uczestnicy przygotowali prezentacje zmian na przestrzeni lat jakie przeszły najbardziej charakterystyczne miejsca w mieście (m.in niegdyś tak zwany teatr w budowie obecnie CSK Lublin, Teatr Stary i muzeum na Majdanku);
4) Inwestycja w zdrowie – cykl spotkań dotyczących różnego rodzaju zagadnień zdrowotnych w każdym wieku.
Z wszystkich inicjatyw powstały artykuły i fotorelacje opublikowanie na portalu senioralnylublin.pl. Przeprowadziliśmy także kampanię informacyjną o działalności społecznej grup międzypokoleniowych, która dotarła do ponad 20 000 odbiorców.
Głównymi rezultatami projektu były poprawa komunikacji i zwiększenie zaangażowania społecznego u 60 uczestników oraz wzrost poziomu zrozumienia i komunikacji pomiędzy seniorami i młodzieżą. Dzięki udziałowi w debatach, dyskusjach oraz nagraniu filmów, uczestnicy z obu grup wiekowych mieli okazję lepiej zrozumieć siebie nawzajem i poprawić komunikację.