Projekt odpowiada na problem wykluczenia społecznego romskich dzieci w systemie edukacji i na potrzebę rozwoju profesji Asystenta Edukacji Romskiej (AER). Ten zawód wykonuje w Polsce ok. 90 osób pracujących z dziećmi pochodzenia romskiego na etapie szkoły podstawowej. Asystenci i asystentki pracują w co szóstej szkole podstawowej, do której uczęszcza romskie dziecko (MEN). Najliczniejsze grupy asystentów pracują tam, gdzie znajdują się duże skupiska Romów i Romni np. w Małopolsce, na Dolnym Śląsku, na Śląsku. Zdarza się, że jedna osoba pracuje w kilku szkołach w jednej miejscowości. Osoby te cieszą się zaufaniem społeczności romskiej, niejednokrotnie są jedynym łącznikiem pomiędzy szkołą a społecznością romską. Mimo ważnej roli ich sytuacja zawodowa nie wygląda dobrze. Część z nich nie posiada nawet średniego wykształcenia, przez co są marginalizowane w systemie szkolnym. Według MSWiA obowiązki zawodowe AER mają bezpośredni wpływ na poprawę poziomu edukacji i frekwencji szkolnej dzieci i młodzieży romskiej, stąd też osoby wykonujące ten zawód powinny mieć możliwość specjalistycznego kształcenia. Brakuje narzędzi, które w zorganizowany i systemowy sposób pozwalałyby na rozwój kompetencji osób pełniących role asystentów i asystentek, takich jak kompetencje mediacyjne, międzykulturowe, komunikacyjne, pedagogiczne, umiejętności rozwiązywania konfliktów.
W ramach projektu przeprowadzono warsztaty wzmacniające dla 21 asystentów i asystentek edukacji romskiej w formie 4 zjazdów. Każdej osobie uczestniczącej w warsztatach zapewniono wsparcie psychologiczne, prawne i pedagogiczne. W ramach utworzonej grupy wsparcia zorganizowano trzy spotkania robocze poświęcone diagnozie sytuacji i potrzeb AER oraz wypracowaniu założeń działań samorzeczniczych. Powstało wiele materiałów, które znalazły się również w publikacji. Stworzono platformę internetową do komunikacji, poradnictwa i edukacji online dla asystentów i asystentek edukacji romskiej.
W projekcie uczestniczyło 21 osób, asystentów i asystentek edukacji romskiej z różnych regionów Polski. Osoby te podniosły swoje kompetencje pracy z dziećmi romskimi w polskim systemie edukacji oraz rozwinęły umiejętności rzecznicze. Szkolenia w dużym stopniu zintegrowały uczestników i uczestniczki, pozwoliły im na nawiązanie relacji, wymianę doświadczeń zawodowych, wzajemne wsparcie. Projekt był zatem ważnym krokiem w kierunku wzmocnienia zawodu Asystenta Edukacji Romskiej. Materiały edukacyjne i poradnicze wypracowane w ramach projektu służą szerszej społeczności romskiej oraz osobom pracującym na co dzień z dziećmi romskimi oraz zainteresowanym tą tematyką.