Chcieliśmy, aby dzieci były uznawane za pełnoprawnych i aktywnych obywateli/ki oraz żeby ich poglądy były słuchane i brane pod uwagę. Z jednej strony ze względu na dobro dzieci, z drugiej – ponieważ uważamy to za ważną część rozwoju w pełni demokratycznego społeczeństwa. Według badań West Berkshire Partnership z 2010 roku wynikało, że dzieci cały czas nie są w wystarczającym stopniu traktowane jako wartościowi obywatele/ki. Dąbrowa Górnicza, w której działamy, zdiagnozowała potrzebę większej aktywności i zaangażowania mieszkańców/nek w sprawy publiczne miasta i działania kulturalne. Odpowiedzieliśmy na te potrzeby, angażując dzieci, w których widzieliśmy młodych obywateli i obywatelki, a których rozwój jest inwestycją w aktywne i zaangażowane społeczeństwo.
Zorganizowaliśmy cykl 48 warsztatów “Partycypacja? Rewitalizacja? Demokracja? – A co to?” dla 160 dzieci w wieku 7-14 lat, podczas których zdobyły one wiedzę o demokracji, partycypacji, współpracy i byciu aktywnymi obywatelami/kami. Zorganizowaliśmy też zajęcia o prawach dziecka i ucznia/uczennicy oraz mini-spacery badawcze “Dzieciaki w akcji” z elementami gry miejskiej. W trakcie spacerów dzieci poznały niezagospodarowane miejsca w Dąbrowie Górniczej i na bieżąco wymyślały pomysły na rozwój tych przestrzeni. Równolegle monitorowaliśmy w szkołach przestrzeganie praw uczniów i uczennic i reagowaliśmy na ich naruszenia.Na sam koniec przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy forum “Młodzi mają głos” dedykowane dzieciom i młodzieży. Przed wydarzeniem spotykaliśmy się z młodymi osobami, żeby przygotować ich do wspólnej organizacji i udziału w takim wydarzeniu. W trakcie forum młodzi samodzielnie dyskutowali na wybrane przez siebie tematy. Planowo to wydarzenie miało być jednodniową konferencją, a finalnie trwało cały miesiąc i objęło 10 wydarzeń. W wyniku tych działań, Ci młodzi obywatele i obywatelki nauczyli się nowych umiejętności (w tym dyskusji i argumentacji), poszerzyli swoją wiedzę (m.in. o swoich prawach), zwiększyli poczucie pewności siebie oraz uwierzyli, że ich poglądy mają znaczenie.