fbpx
Młodzi, Aktywni w powiecie Gorlickim!
Obszar wsparcia:
aktywność obywatelska
Miejscowość (siedziba):
Dominikowice
Województwo (siedziba):
małopolskie
Okres realizacji:
01-01-2022 - 30-06-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
30 265,48 EUR
Dotacja:
29 962,52 EUR
Zasięg:
regionalny
Typy działań:
działania edukacyjne
Grupy docelowe:
edukatorzy, młodzież

Według raportu z badań dla Koalicji na rzecz Samorządów Uczniowskich z 2016 roku, większość uczniów i uczennic oraz nauczycielek/i w Polsce nie posiada wiedzy o tym czym jest samorząd uczniowski (SU) i jaki jest jego cel. Z naszych badań wynikało, że w powiecie gorlickim (woj. małopolskie), gdzie działamy, zdecydowana większość samorządów uczniowskich nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości, tylko 28% przebadanych uczniów i uczennic uważała, że rada samorządu uczniowskiego sama może decydować o swoich inicjatywach, a aż 75% ankietowanych odpowiedziało, że w ich szkole jest problem z małą liczbą osób chętnych do kandydowania. Z naszej wiedzy wynikało, że żaden z samorządów uczniowskich nie współpracował z władzami gminnymi ani z innym samorządem uczniowskim oraz że większość opiekunów/ek samorządów nigdy nie brała udziału w szkoleniu na ten temat.
Ponadto w wielu szkołach decyzje dotyczące organizacji wydarzeń, wydatkowania środków czy innych inicjatyw podejmowane są wyłącznie przez nauczycieli i dyrekcję, co ogranicza poczucie wpływu uczniów na własne otoczenie.
Nasz projekt miał więc na celu zmniejszenie dystansu między młodzieżą a lokalnymi władzami, tym pierwszym miał pomóc lepiej zrozumieć procesy decyzyjne, a drugim ułatwić zrozumienie potrzeb i oczekiwań młodych mieszkańców powiatu. Chcieliśmy też promować współpracę między różnymi szkołami oraz między uczniami z różnych środowisk oraz umożliwić wymianę doświadczeń, pomysłów i najlepszych praktyk.

W ramach projektu zrealizowaliśmy szereg aktywności mających na celu edukację, integrację oraz wzmocnienie samorządności wśród młodzieży.
Jednymi z kluczowych działań były szkolenia dla członków rad samorządów uczniowskich. Uczniowie i ich opiekunowie zdobyli wiedzę na temat istoty samorządu uczniowskiego, poznali dobre praktyki oraz narzędzia przydatne podczas konsultacji. Następnie przeprowadziliśmy kampanię promującą kandydowanie w wyborach do rad samorządu. Uczniowie przygotowali filmiki, plakaty oraz organizowali spotkania, które były rozpowszechniane w innych szkołach w powiecie. Kampania ta znacząco przyczyniła się do wzrostu liczby kandydatów w wyborach.
Już po wyborach zaprosiliśmy nowe rady na debatę, w której uczestniczyli także przedstawiciele lokalnych władz samorządowych. Debata obejmowała wystąpienia prelegentek na temat samorządności uczniowskiej oraz korzyści z partycypacji, a także aktywności integracyjne, takie jak speed-dating, oraz dyskusje w formacie WordCafe, które pozwoliły na wymianę pomysłów i problemów między różnymi samorządami uczniowskimi.
Wsparliśmy również działania w trzech wybranych szkołach, które przeprowadziły procesy konsultacyjne i na ich podstawie wypracowały pomysły na projekty. Zapewniliśmy niezbędne materiały i usługi, dzięki czemu powstały konkretne inicjatywy: kącik edukacyjny w szkole w Ropicy Polskiej, projekt nowej sali na stołówce w szkole w Dominikowicach oraz sala aktywności w Staszkówce.
Ponadto uczniowie wraz z przedstawicielami władz opracowali koncepcję współpracy, która obejmowała zarówno aspekty organizacyjne, jak i finansowe. Przykładem takiej współpracy była inicjatywa rady samorządu uczniowskiego ze Szkoły Podstawowej w Staszkówce z gminą Moszczenica.
Na podstawie zrealizowanych działań opracowaliśmy broszurę, która została udostępniona na stronie internetowej projektu oraz wysłana do 10 instytucji w powiecie. Podsumowaliśmy projekt podczas wirtualnej konferencji z przedstawicielami samorządów uczniowskich z powiatu wąbrzeskiego, co pozwoliło na wymianę dobrych praktyk i doświadczeń.

Projekt zrealizowany w powiecie gorlickim skierowany był głównie do członków i członkiń rad samorządów uczniowskich ze szkół podstawowych, ich opiekunów i opiekunek, dyrektorów i dyrektorek szkół oraz lokalnych władz samorządowych. W projekcie uczestniczyło łącznie 60 osób, które brały udział w różnorodnych działaniach i inicjatywach mających na celu wzmocnienie samorządności uczniowskiej i zwiększenie zaangażowania młodzieży w procesy decyzyjne.
Jednym z głównych rezultatów projektu było zwiększenie liczby uczniów kandydujących w wyborach do rad samorządów uczniowskich. Dzięki kampanii promującej kandydowanie, w trzech szkołach liczba kandydatów przekroczyła o co najmniej 50% liczbę dostępnych miejsc w radzie.
Projekt przyczynił się także do znacznego wzrostu zaangażowania uczniów w procesy decyzyjne. W trzech szkołach podstawowych liczba procesów, w które zaangażowane były rady samorządów uczniowskich, wzrosła dwukrotnie. Uczniowie uczestniczyli w konsultacjach, planowaniu oraz realizacji własnych inicjatyw, co pozwoliło im nabyć praktyczne umiejętności zarządzania projektami i organizacji działań społecznych.
Dzięki inicjatywom, realizowanym w ramach pilotażowego budżetu uczniowskiego, osoby uczące się zdobyły cenne doświadczenia w planowaniu i realizacji własnych pomysłów.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel