fbpx
Młodzież dla Łodzi – szkolny budżet deliberacyjny
Obszar wsparcia:
aktywność obywatelska
Miejscowość (siedziba):
Łódź
Województwo (siedziba):
łódzkie
Okres realizacji:
01-10-2021 - 31-03-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
57 033,93 EUR
Dotacja:
56 904,94 EUR
Zasięg:
lokalny
Typy działań:
akcje i kampanie społeczne, działania edukacyjne, działania zmierzające do zmiany/ustanowienia nowych rozwiązań prawnych, partycypacja obywatelska
Grupy docelowe:
decydenci, dzieci, młodzież, nauczyciele, samorządowcy

Z raportów podsumowujących konsultacje społeczne realizowane przez Urząd Miasta Łodzi wynika, że uczestnictwo dzieci i młodzieży we współtworzeniu miasta i współdecydowaniu o nim jest znikome. W roku 2020 w spotkaniach konsultacyjnych nie wzięło udziału żadne dziecko.

Chcieliśmy zmienić ten stan rzeczy poprzez wdrożenie 4 różnych modeli szkolnego budżetu deliberacyjnego w 16 łódzkich szkołach – 8 podstawowych i 8 ponadpodstawowych.
Przeprowadziliśmy szkolenia dla Szkolnych Opiekunów i Opiekunek Budżetu o przejrzystości i jawności działań ich szkoły w kwestii informowania o budżecie placówki. We wszystkich 16 szkołach zorganizowaliśmy spotkania, na których uczniowie i uczennice, nauczycielki i nauczycielki oraz rodzice rozmawiali o potrzebach i problemach ich placówek oraz o możliwych rozwiązaniach oraz dokonywali wyboru. Następnie w każdej szkole sfinansowaliśmy zrealizowanie pomysłów, które wspólnie wypracowali 9w kwocie do 4 tys. złotych).
Zorganizowaliśmy także spotkanie osób ze szkół wraz z przedstawiciel(k)ami Urzędu Miasta, na którym porozmawialiśmy o efektach projektu, rozwoju szkolnych budżetów deliberacyjnych w Łodzi oraz możliwościach angażowania dzieci i młodzieży w sprawy miasta. Przeprowadziliśmy również kampanię społeczną “Głos młodzieży się liczy!”, skierowaną do młodych ludzi w Łodzi, która pokazała im, że ich głos jest ważny i zachęciła do angażowania się w sprawy szkoły, a także do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących miasta i ich najbliższej okolicy.
Naszym partnerem było Biuro Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta Łodzi, które pomogło nam zrekrutować szkoły uczestniczące w projekcie oraz wypracowało z nami model szkolnych budżetów.

Głównymi beneficjentami projektu byli uczniowie i uczennice, którzy mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie budżetowym oraz decydowania o wykorzystaniu środków finansowych szkoły. Projekt zaangażował również nauczycieli i opiekunów szkolnych, którzy pełnili rolę facylitatorów i wspierali uczniów w procesie budżetowania.

Z badania ewaluacyjnego wynika, że uczniowie i uczennice zyskali poczucie wpływa na szkolne działania, a także zwiększyło się ich poczucie przynależności do lokalnej społeczności. Wiele wskazuje na to, że przynajmniej czasowo zmniejszyła się również polaryzacja w szkołach, a zwiększyło się zaangażowanie młodych w procesy konsultacyjne.
Projekt przyciągnął uwagę mediów oraz instytucji publicznych, co przyczyniło się do zwiększenia świadomości na temat innowacyjnych form zarządzania szkołami.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel