Badania Instytutu Spraw Publicznych z 2018 r. wskazywały, że młodzież w wieku od 16 do 19 lat jest w wysokim stopniu niezadowolona z sytuacji politycznej i nieufna wobec instytucji demokratycznych. Według raportu Fundacji Konrada Adenauera z 2019 r., aż 52,7% młodych Polaków i Polek jako przyczynę braku zaangażowania w działalność społeczną wskazuje brak odpowiednich kompetencji.
Odpowiedzieliśmy na te problemy (choć oczywiście na skalę naszych możliwości) organizując w 4 szkołach warsztaty przygotowujące uczniów i uczennice do prowadzenia debat. Badania Uniwersytetu w Padwie dowodzą pozytywnego wpływu debatowania młodzieży na budowanie poczucia własnej wartości, zmniejszenie postaw radykalnych oraz nienawiści wobec nieznajomych.
Dzięki tym działaniom dodaliśmy uczestni(cz)kom pewności siebie związanej z przemawianiem publicznym, zaciekawiliśmy uczniów i uczennice debatami jako formatem umożliwiającym merytoryczną dyskusję oraz rozwinęliśmy wrażliwość na kulturę dyskusji, rzetelność argumentacji oraz różnorodność opinii. Uczestnicy/czki warsztatów zdobyli podstawowe kompetencje debatanckie, takie jak budowa argumentu, aktywne słuchanie i zadawanie pytań.
W ramach działań projektowych odbyło się łącznie 46 debat wśród organizacji młodzieżowych oraz 4 w szkołach. Rekrutację do projektu przeprowadziliśmy głównie w mniejszych miejscowościach, gdzie jeszcze nie było takich działań oraz w gminach nazywających się “strefami wolnymi od LGBT”. Naszym priorytetem było przeprowadzenie projektu w miejscach, w których młodzież ma niewielką edukację obywatelską, niskie poczucie wpływu na realne problemy i jest bardziej skłonna do radykalizacji swoich poglądów. Udało nam się dotrzeć do mieszkańców/nek z każdego województwa. Wypracowane w trakcie projektu materiały (broszury, scenariusze lekcji) udostępniliśmy chętnym nauczyciel(k)om z całego kraju.
Z ankiet ewaluacyjnych wiemy, że dzięki warsztatom, ich uczestnicy/czki zwiększyli swoją wiedzę w zakresie sposobu działania i samej wartości demokracji. Ponadto, dzięki udziałowi i organizacji debat, osoby biorące w nich udział wzmocniły swoje kompetencje w zakresie organizowania spotkań, dyskutowania o lokalnych problemach, jak również zwiększyło się u nich poczucie sprawstwa oraz zaangażowania w miejscową wspólnotę.