Według badań Centrum Badań Opinii Społecznej prawie połowa młodych uważa, że nie ma wpływu na sprawy dotyczące ich najbliższego otoczenia. Jednocześnie w Białymstoku, gdzie działamy obserwowaliśmy polaryzację społeczeństwa, np. negatywne nastawienie młodych wobec ludzi o innych poglądach można było zauważyć w reakcjach na Marsz Równości w Białymstoku w 2019 roku lub na marszach środowisk nacjonalistycznych w Hajnówce w 2020 roku. Z naszego doświadczenia wynikało, że młodzież docenia nasze dotychczasowe działania edukacyjne i chce się w nie więcej angażować.
Zorganizowaliśmy dla młodzieży z Białegostoku roczny program rozwojowy dotyczący wzmacniania swojej sprawczości i samostanowieniu oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji i przemocy. Częścią programu były zajęcia o wartości różnorodności społecznej i podstawowych zagadnieniach edukacji obywatelskiej, takich jak np. rozwijanie umiejętności liderskich czy dotyczących komunikacji mimo różnic. Połowa zajęć w cyklu była prowadzona przez stałą parę trenerską, która zapewniała wsparcie także pomiędzy spotkaniami. 3 grupy uczestniczące w projekcie, zaplanowały po jednej akcji obywatelskiej, włączając lokalną społeczność. Zorganizowaliśmy także wyjazd edukacyjny do Warszawy, podczas którego odbyły się 2 wizyty studyjne w ogólnopolskich i lokalnych organizacjach pozarządowych, działających w obszarze np. praw człowieka, ekologii czy partycypacji, gdzie młodzież dowiedziała się więcej o aktywności obywatelskiej. Aby przećwiczyć zdobyte umiejętności w praktyce, młodzież zorganizowała w wakacje, z pomocą pary trenerskiej, “Wyprawę obywatelską”, która była wyjazdem edukacyjnym z aktywnościami wymyślonymi przez uczestników i uczestniczki. Celem wyjazdu była integracja oraz rozwój samodzielności oraz wiary w siebie u młodych osób.
Naszym partnerem był Furuset Idrettsforening, organizacja działająca w Oslo, która zajmuje się wspieraniem młodzieży zagrożonej wykluczeniem. Pojechaliśmy do nich i zaprosiliśmy ich do nas, żeby wymienić się doświadczeniami i metodami pracy z młodzieżą.
Z ewaluacji wynika, że młodzież uczestnicząca w projekcie podniosła swoje kompetencje obywatelskie, a także rozwinęła swoje umiejętności, które wcześniej sprawiały im trudności. Obejmowały one obszary takie jak umiejętność pracy w grupie, wspólne podejmowanie decyzji, samodzielność, czy też pewność siebie.