Projekt odpowiada na problem niewielkiej widoczności osób z doświadczeniem przymusowej migracji z grup szczególnie narażonych na wykluczenie oraz niewystarczającej dostępności specjalistycznego wsparcia dla tej grupy. Uchodźcy i uchodźczynie są grupą bardzo zróżnicowaną ze względu na kraj pochodzenia, płeć, zdrowie, orientację psychoseksualną, wiek, wykształcenie czy traumatyczne przeżycia. Ich głos jest słabo słyszalny – udział uchodźców i uchodźczyń w tworzeniu i realizacji programów integracji lokalnej jest marginalny. Ważną grupą są dzieci i młodzież uchodźcza. Dzieci spotykają się z różnymi problemami w szkole, w której często są wykluczone (językowo, kulturowo, edukacyjnie, towarzysko). Potrzebują także wsparcia w nauce, bowiem rodzice często nie są im w stanie tego zapewnić. Poczucie wykluczenia, braku zrozumienia, braku przynależności i sprawczości sprzyja izolacji i radykalizacji postaw.
Projekt zakładał wieloelementowe wsparcie uchodźczyń i uchodźców w samorzecznictwie. Powstała Rada Uchodźców, która określiła szereg najpilniejszych problemów i wyzwań, z którymi zmagają się osoby z doświadczeniem uchodźczym w Polsce. Po serii szkoleń dotyczących rzecznictwa, efektywnej komunikacji, autoprezentacji oraz występów w mediach, Rada wybrała główne obszary tematyczne, dla których opracowała ścieżkę działań rzeczniczych. Wyniki prac zostały opublikowane i cieszyły się dużym zainteresowaniem nie tylko w środowisku osób z doświadczeniem uchodźczym, ale też migranckim. Rada reagowała również na bieżące wydarzenia i sytuacje dyskryminacji osób z doświadczeniem uchodźczym czy migranckich. Każdego miesiąca udzielano od 50 do 300 drobnych porad z zakresu poszukiwania mieszkania, pracy, wizyt w urzędach i u lekarza, możliwości rozwoju, nauki języka polskiego itp. Dodatkowo programem wsparcia w nauce objętych zostało 148 dzieci uchodźczych. Przeprowadzono również Girls For Future Academy – wzmacniający program rozwojowy dla młodych uchodźczyń. Odbyło się 12 warsztatów i spotkań, w których wzięło udział łącznie 19 uczestniczek. Warsztaty obejmowały takie tematy jak: fotografia jako narzędzie komunikacji, tworzenie i metody realizacji bussines planu, narzędzia rzecznicze, rozpoznawanie swoich mocnych stron i kreowanie przyszłości, design thinking, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów etc. Program dał uczestniczkom podstawę do dalszego rozwoju, umożliwił im odbycie staży zawodowych lub aktywistycznych i indywidualną pracę wspólnie z mentorkami. Kolejnym etapem było przygotowanie przez uczestniczki trzech różnych projektów – podcastu, profilu na Instagramie, wystawy fotograficznej.
W ramach projektu udzielone zostało wsparcie prawne i integracyjne osobom z doświadczeniem uchodźczym i migranckim. Przeważająca część osób, które otrzymały wsparcie, należy do grup zagrożonych wykluczeniem. Zdecydowanie wzrósł poziom wiedzy, kompetencji, sprawczości i samostanowienia wśród uchodźców i uchodźczyń, ich głos był bardziej słyszalny w przestrzeni publicznej i w instytucjach. Z kolei udział w Girls for Future Academy umożliwił uczestniczkom zarówno rozwój indywidualny, jak i dał szansę na zainicjowanie i przeprowadzenie wspólnych działań samorzeczniczych. Członkowie i członkinie Rady Uchodźców rozwinęli kompetencje w zakresie rzecznictwa, autoprezentacji, wystąpień publicznych, wystąpień medialnych oraz umiejętności pozyskiwania funduszy. Osoby te miały możliwość zabierania głosu w tematach, które ich dotyczą, występowania w roli ekspertów i ekspertek we własnej sprawie.