fbpx
Słucham, więc jestem
Obszar wsparcia:
wykluczenie społeczne
Miejscowość (siedziba):
Nowieczek
Województwo (siedziba):
wielkopolskie
Partnerzy:
Okres realizacji:
31-10-2021 - 31-10-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
28 985,29 EUR
Dotacja:
28 985,29 EUR
Zasięg:
ogólnopolski
Typy działań:
podnoszenie jakości usług / podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z onw
Grupy docelowe:
dzieci, młodzież, osoby z niepełnosprawnością

Projekt odpowiada na problem barier w dostępie do edukacji muzycznej dla osób z dysfunkcją wzroku. W Polsce żyje około 1,8 miliona osób z dysfunkcją wzroku (rynekzdrowia.pl, 2015). Osoby widzące nie potrafią lub mają obawy przed nauczaniem i zatrudnianiem osób niewidomych, z kolei osoby niewidome i ich opiekunowie i opiekunki nie mają wiedzy nt. edukacji muzycznej dostępnej dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Wciąż brakuje nut w alfabecie Braille’a, brakuje również pomocy edukacyjnych wspierających proces uczenia się gry na instrumencie dla osób z dysfunkcją wzroku. Nie ma żadnych studiów stacjonarnych czy podyplomowych skupiających się na edukacji muzycznej osób z niepełnosprawnością wzroku. W Polsce wiele się zmienia w obszarze dostępności – w 2019 r. weszły w życie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Brak jednak działań dotyczących właśnie edukacji muzycznej.

W ramach projektu powstało sporo materiałów dotyczących edukacji muzycznej osób niewidomych – podkasty, quizy muzyczne, filmy o niewidomych muzykach i muzyczkach. Opracowano szkolenie dla nauczycieli instrumentalistów i nauczycielek instrumentalistek zawierające specjalistyczne filmy z wykładami i warsztatami (w tym szkolenie z podstaw tyflopedagogiki, notacji brajlowskiej, psychologii muzyk oraz autorskie projekty niewidomych nauczycieli i nauczycielek). Nagrano ponad 30 filmów dokumentujących wiedzę merytoryczną i przedstawiających muzyczne drogi osób niewidomych. Materiały zostały udostępnione online i wysłane do szkół muzycznych. Zorganizowano również 5 forów – w Szczecinie, Poznaniu, Gostyniu, Jarosławkach i Wrocławiu – z których część miała charakter merytoryczny i szkoleniowy, a część – integracyjny. Każdemu forum towarzyszył koncert, na którym występowały osoby z niepełnosprawnością wzroku. W forach wzięło udział łącznie 68 osób, w tym muzycy i muzyczki, animatorzy i animatorki, nauczyciele i nauczycielki z niepełnosprawnością wzroku.

Dzięki projektowi poruszono środowisko muzyczne i rozpoczęto długi proces otwierania edukacji muzycznej dla dzieci, młodzieży oraz niewidomych i słabowidzących dorosłych. Projekt skierowany był przede wszystkim do nauczycieli i nauczycielek szkół muzycznych, z których zdecydowana większość nie miała wcześniej zawodowego doświadczenia z osobami niewidomymi. Materiały, które zostały opracowane w ramach projektu, stanowią unikatowy zasób wiedzy i narzędzi do prowadzenia edukacji muzycznej osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel