Zadbaliśmy o edukację obywatelską mieszkańców i mieszkanek gminy Czerwonak (woj. wielkopolskie). Według raportu „Społeczna gmina. Ranking aktywności społecznej w samorządach” nasza gmina znacząco odstaje pod tym względem od innych gmin wiejskich na terenie kraju. Było to widoczne między innymi po nielicznym udziale mieszkańców i mieszkanek w konsultacjach na tematy, które ich dotyczą.
Chcąc odpowiedzieć na ten problem skupiliśmy się na dwóch obszarach działania: edukacji seniorów/seniorek i dzieci w zakresie praw obywatelskich oraz kształceniu lokalnych liderów/liderek społecznych, by podejmowane przez nich działania były skuteczniejsze i bardziej satysfakcjonujące. Z myślą o senior(k)ach wydaliśmy “Poradnik aktywnego seniora”, przygotowaliśmy debaty oksfordzkie, a także warsztaty przyszłościowe. W tych ostatnich poza senior(k)ami udział wzięli najmłodsi mieszkańcy i mieszkanki gminy. Uczestnicy i uczestniczki wypracowali pomysły na gminne rozwiązania odpowiadające ich potrzebom. Przeprowadziliśmy także szkolenia dla liderów i liderek społecznych dotyczące m.in. konsultacji społecznych, celów i korzyści płynących z dialogu ze społecznością lokalną czy też rozwiązań konfliktów oraz mediacji. Ze wsparciem urzędu gminy zaprosiliśmy wszystkich mieszkańców i mieszkanki gminy do dwóch procesów konsultacyjnych z wykorzystaniem geoankiet. Dzięki tym spotkaniom wspólnie wypracowaliśmy pomysły na rozwój gminy i zagospodarowanie lokalnej przestrzeni.
Oprócz znacznego wzrostu wiedzy wśród uczestników i uczestniczek dzięki udziałowi w szkoleniach, zauważyliśmy zwiększoną liczbę, w stosunku do poprzednich lat, zgłoszonych inicjatyw do czerwonackiego budżetu obywatelskiego. Na 16 złożonych projektów aż 11 pochodziło od uczestników lub uczestniczek naszego projektu.