fbpx
Świadomie tworzymy lokalną rzeczywistość
Obszar wsparcia:
aktywność obywatelska
Miejscowość (siedziba):
Wałbrzych
Województwo (siedziba):
dolnośląskie
Okres realizacji:
01-11-2021 - 30-11-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
29 949,29 EUR
Dotacja:
29 949,29 EUR
Zasięg:
lokalny
Typy działań:
działania aktywizujące społeczności lokalne (animacja), działania edukacyjne, działania międzypokoleniowe
Grupy docelowe:
dzieci, młodzież, seniorzy, społeczność lokalna, wychowankowie pieczy zastępczej

Populacja Wałbrzycha (woj. dolnośląskie), podobnie jak w wielu innych miejscowościach, starzeje się – obecnie ponad 25% mieszkańców to osoby w wieku 60+. Wśród tej grupy pojawia się wyraźnie problem samotności oraz niskiej aktywności społecznej. Dotychczasowe działania organizatorów projektu wskazywały, że relacje międzypokoleniowe mogą przynieść znaczące korzyści zarówno dla seniorów, jak i młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Młodym osobom brakowało pełnych miłości i zrozumienia relacji, natomiast osoby starsze mogły poczuć się potrzebne podczas wspólnych zajęć.
Projekt miał na celu nie tylko poprawę jakości życia tych dwóch grup społecznych, ale także budowanie więzi międzypokoleniowych, które mogłyby przeciwdziałać izolacji społecznej, wspierać integrację lokalnej społeczności a także oferować wsparcie emocjonalne i edukacyjne.

Jednym z kluczowych elementów projektu były warsztaty dla młodzieży i seniorów. Młodzież w wieku 11-19 lat brała udział w cyklu warsztatów:
– Warsztaty badawcze: Uczestnicy zdobywali umiejętności przeprowadzania badań, tworzenia diagnoz potrzeb i problemów społecznych. Na podstawie zebranych danych opracowano rekomendacje do polityki senioralnej i modele wsparcia pieczy zastępczej.
– Warsztaty komunikacji i promocji: Te zajęcia koncentrowały się na rozwijaniu umiejętności efektywnej komunikacji, aktywnego słuchania, parafrazowania oraz udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Celem było poprawienie jakości relacji międzyludzkich oraz przygotowanie uczestników do promowania własnych działań społecznych.
– Warsztaty artystyczne: Obejmowały one zajęcia taneczne, muzyczne i teatralne, które promowały kreatywność, wyobraźnię oraz ekspresję emocji. Te warsztaty nie tylko wspierały rozwój osobisty, ale również integrowały uczestników poprzez wspólne działania artystyczne.
Dla seniorów przygotowaliśmy warsztaty, które miały na celu aktywizację oraz przeciwdziałanie izolacji społecznej. Seniorzy brali udział w:
– Warsztatach rękodzielniczych: Zajęcia te pozwalały na rozwijanie zdolności manualnych i artystycznych, a także na integrację z młodszymi uczestnikami projektu.
– Warsztatach komputerowych: Miały na celu podniesienie kompetencji cyfrowych seniorów, co umożliwiło im lepsze funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie.
W ramach projektu zorganizowaliśmy również integracyjne wydarzenia, które były dostępne dla szerokiej publiczności, takie jak:
– Festiwal tańca: Wydarzenie, które promowało aktywność fizyczną i integrację międzypokoleniową poprzez wspólne tańce i pokazy.
– Pikniki ekologiczne: Spotkania na świeżym powietrzu, które łączyły edukację ekologiczną z zabawą i integracją społeczną. Podczas pikników odbywały się warsztaty na temat ochrony środowiska, a także gry i zabawy dla dzieci i dorosłych.
Dodatkowo stworzyliśmy bazę wolontariuszy – sieć osób, które były gotowe angażować się w działania na rzecz społeczności lokalnej, wspierać organizację wydarzeń oraz prowadzić zajęcia i warsztaty dla różnych grup wiekowych.
Ponadto, projekt zaowocował opracowaniem modeli rekomendacji do polityki senioralnej i wsparcia pieczy zastępczej. Te dokumenty bazowały na wynikach badań przeprowadzonych przez młodzież i miały na celu wskazanie najlepszych praktyk oraz propozycji działań na rzecz poprawy jakości życia seniorów i młodzieży.

Nasz projekt wpłynął na społeczność lokalną, szczególnie na seniorów i młodzież z pieczy zastępczej.
Główne rezultaty projektu można podzielić na kilka kategorii: edukacyjne, integracyjne, społeczne i polityczne.
– W zakresie edukacyjnym, projekt wpłynął na podniesienie kompetencji zarówno młodzieży, jak i seniorów. Młodzież uczestnicząca w warsztatach badawczych, komunikacyjnych i artystycznych zdobyła nowe umiejętności, które będzie mogła wykorzystać w przyszłym życiu zawodowym i osobistym. Seniorzy z kolei, biorąc udział w warsztatach rękodzielniczych i komputerowych rozwijali swoje umiejętności manualne i cyfrowe.
– W zakresie integracyjnym, stworzyliśmy przestrzeń do nawiązywania nowych relacji międzypokoleniowych. Dzięki organizacji wydarzeń takich jak festiwal tańca czy pikniki ekologiczne, seniorzy i młodzież mieli okazję do wspólnego spędzania czasu, co przyczyniło się do przełamywania barier pokoleniowych i budowania silniejszych więzi społecznych.
– projekt przyczynił się także do wzrostu świadomości społecznej na temat problemów i potrzeb seniorów oraz młodzieży z pieczy zastępczej.
– Polityczne rezultaty projektu obejmują opracowanie modeli rekomendacji do polityki senioralnej i wsparcia pieczy zastępczej. Te dokumenty, bazujące na badaniach przeprowadzonych przez młodzież, dostarczają cennych wskazówek dla lokalnych władz i organizacji pozarządowych, jak skuteczniej wspierać te grupy społeczne. Rekomendacje te mają na celu poprawę jakości życia seniorów i młodzieży w pieczy zastępczej poprzez wdrażanie najlepszych praktyk i konkretnych działań.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel