fbpx
Świat i MY(ślimy krytycznie)
Obszar wsparcia:
aktywność obywatelska
Miejscowość (siedziba):
Łódź
Województwo (siedziba):
łódzkie
Okres realizacji:
01-11-2021 - 31-10-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
76 438,78 EUR
Dotacja:
74 839,18 EUR
Zasięg:
ogólnopolski
Typy działań:
działania edukacyjne
Grupy docelowe:
dzieci, edukatorzy, młodzi dorośli, młodzież, nauczyciele

Projekt był odpowiedzią na niedostatki edukacji obywatelskiej, szczególnie pod kątem rozwijania kluczowych kompetencji, w tym krytycznego myślenia, co jest istotne w dzisiejszym świecie, gdzie informacje są powszechnie dostępne, ale trudno je ocenić pod kątem prawdziwości i wartości. Brak umiejętności krytycznego myślenia może prowadzić do rozprzestrzeniania fałszywych informacji, dezinformacji i manipulacji.
Chcieliśmy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie krytycznego myślenia, zaangażować różnorodne grupy społeczne, takie jak nauczyciele, studenci, edukatorzy, pracownicy młodzieżowi, przyczyniając się do budowania społeczności zainteresowanych rozwojem tej kluczowej kompetencji.

Pierwszym naszym działaniem było zorganizowanie spotkania otwierająco-informacyjnego. To wydarzenie miało na celu nie tylko przedstawienie celów projektu, ale także mobilizację potencjalnych uczestników do aktywnego włączenia się w jego realizację.
Kolejnym ważnym elementem było przygotowanie i udostępnienie dwóch kursów online na platformie ekampus.pl i Spotify. Pierwszy z nich, „Podstawy krytycznego myślenia”, umożliwiał uczestnikom zdobycie wiedzy na temat fundamentalnych zasad krytycznego myślenia. Drugi kurs, „Krytyczne myślenie w edukacji”, skupiał się na praktycznych aspektach nauczania krytycznego myślenia dzieciom z klas IV-VI. Liczba uczestników korzystających z tych kursów świadczy o ich popularności i potrzebie takich działań edukacyjnych.
Następnie przeszliśmy do praktycznego etapu, który obejmował m.in. organizację warsztatów twórczych. Te intensywne sesje miały na celu aktywne uczestnictwo w procesie tworzenia modelu edukacyjnego. Przy udziale łącznie ponad stu uczestników, w tym nauczycieli, edukatorów i studentów, prowadziliśmy dyskusje, wymianę doświadczeń i tworzenie praktycznych rozwiązań.
Model edukacyjny, który był owocem powyższych działań, opracowaliśmy i opublikowaliśmy w 2022 roku. Stanowił on fundament dalszych działań projektu i podstawę do przeprowadzenia warsztatów dla dzieci z klas IV-VI.
We wrześniu 2023 r. zorganizowaliśmy kongres „Uczysz Się Od Dziecka”. Zaplanowaliśmy go w sposób interdyscyplinarny, łącząc elementy lekcji online, paneli dyskusyjnych i warsztatów stacjonarnych i online. Kluczową rolę odgrywały tu lekcje transmitowane online, w których uczestniczyło ponad 780 dzieci, oraz panel dyskusyjny zaproszonych ekspertów i ekspertek. Transmisja wydarzenia na Facebooku osiągnęła ponad 5000 wyświetleń, co świadczy o dużym zainteresowaniu społecznym tematem krytycznego myślenia.
Dodatkowo, w ramach projektu przeprowadziliśmy szereg działań mających na celu wsparcie wolontariuszy prowadzących warsztaty dla dzieci. Opracowaliśmy specjalne materiały wspierające oraz przeprowadziliśmy szkolenia online dla wolontariuszy, by jak najlepiej przygotować ich do pracy z dziećmi.

Projekt angażował różne grupy odbiorców:
– 71 nauczycieli i nauczycielek pracujących w mniejszych miejscowościach i uczestniczących w kursach online oraz 45 nauczycieli uczestniczących w spotkaniach przygotowawczych do organizacji zajęć dla dzieci;
– studentów i studentki zainteresowanych rozwojem krytycznego myślenia i chcących poszerzyć swoje umiejętności i zaangażować się w pracę z dziećmi;
– edukatorów i edukatorki z różnych środowisk: osoby zatrudnione w domach kultury, prowadzące szkolenia i warsztaty oraz pracujące na różnych poziomach edukacji niż szkoły podstawowe.
Beneficjentami działań były dzieci z 68 klas IV-VI uczestniczące w warsztatach prowadzonych przez wolontariuszy.
Za najważniejsze rezultaty naszych działań uważamy:
– Wzrost kompetencji krytycznego myślenia: Badania przeprowadzone podczas projektu wykazały znaczący wzrost kompetencji krytycznego myślenia zarówno wśród uczestników Akademii, jak i dzieci uczestniczących w warsztatach.
– Wzrost wiedzy na temat krytycznego myślenia: Kursy online oraz warsztaty przyczyniły się do zwiększenia wiedzy nauczycieli, studentów i innych uczestników projektu na temat krytycznego myślenia i jego roli w edukacji.
– Utworzenie społeczności zainteresowanej rozwijaniem kompetencji krytycznego myślenia: Projekt stworzył platformę do wymiany doświadczeń i współpracy między nauczycielami, studentami i innymi edukatorami.
– Opracowanie modelu edukacyjnego: Opracowaliśmy model edukacyjny, który został przetestowany i udostępniony nauczycielom oraz osobom zainteresowanym rozwijaniem krytycznego myślenia.
– upowszechnienie modelu edukacyjnego i promocję krytycznego myślenia np poprzez konferencję podsumowującą projekt „Kongres Uczysz Się Od Dziecka”
Materiały wspierające wolontariuszy: Opracowane materiały wspomagające prowadzenie warsztatów pomogły wolontariuszom w efektywnym przekazywaniu wiedzy o krytycznym myśleniu dzieciom.
– Publikacje podsumowujące projekt: Publikacje zawierające model edukacyjny, artykuły eksperckie i raporty ewaluacyjne stanowią cenne źródło informacji dla nauczycieli i innych zainteresowanych osób.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

Organizacja otrzymała dodatkową dotację w wysokości 9 989,00 EUR, w ramach konkursu Mocniejszym Głosem, na upowszechnienie produktów i rezultatów osiągniętych w zrealizowanym projekcie.

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel