Z raportu Ministerstwa Klimatu z 2018 roku wynikało, że formalna edukacja ekologiczna nie jest prowadzona w sposób efektywny i skuteczny, jakość realizowanych programów jest niska a osoby je prowadzące nie zawsze mają odpowiednie kompetencje. Z naszego doświadczenia w pracy w województwie śląskim wynikało, że większość uczniów i uczennic miała małą wiedzę o działaniach prośrodowiskowych i ekologii – kojarzyła je z punktem w podstawie szkolnej, a nie jako część stylu życia czy spędzania wolnego czasu. Chcieliśmy to zmienić.
Odpowiedzieliśmy na te problemy, zapraszając wszystkie szkoły podstawowe na terenie województwa śląskiego do udziału w konkursie, w którym wyłoniliśmy 10 szkół, wraz z którymi stworzyliśmy ekopracownie w ich placówkach – interaktywne przestrzenie do edukacji ekologicznej. W ich tworzeniu wzięły udział zarówno dzieci jak i nauczyciele i nauczycielki. Zorganizowaliśmy warsztaty dla “Eko-ambasadorów” – uczniów i uczennic biorących udział w projekcie o bioróżnorodności, zapylaczach czy zdrowej żywności oraz o zasadach korzystania z pracowni. Następnie ambasadorzy i ambasadorki przeprowadzili warsztaty dla innych uczniów i uczennic swoich szkół. W ramach kampani promocyjno-edukacyjnej stworzyliśmy film o koncepcji ekopracowni. Stworzyliśmy też eko-narzędziownik – poradnik tworzenia ekopracowni w szkołach wraz ze scenariuszami na warsztaty oraz dobrymi praktykami edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży.
Partnerem projektu była Fundacja Park Śląski, która od 6 lat zajmuje się edukacją młodzieży w temacie ekologii. Fundacja wsparła nas swoją wiedzą w realizacji warsztatów i swoją siecią kontaktów ze śląskimi szkołami w trakcie promocji.
Z rozmów ewaluacyjnych wynika, że dzięki działaniom projektowym zwiększyła się świadomość ekologiczna wśród uczniów i uczennic. Ponadto rozwinęli oni swoje umiejętności związane z ochroną środowiska czy z prowadzeniem efektywnej i skutecznej edukacji ekologicznej.