Z raportu Ministerstwa Klimatu z 2018 roku wynika, że formalna edukacja ekologiczna nie jest prowadzona w sposób efektywny i skuteczny, na co mają wpływ zarówno infrastruktura dydaktyczna i posiadane środki, jak i jakość realizowanych programów oraz kompetencje ekologiczne nauczycieli i nauczycielek. Z naszego doświadczenia w pracy w województwie śląskim wynika, że większość uczniów i uczennic ma małą wiedzę o działaniach prośrodowiskowych i ekologii – kojarzy je z punktem w podstawie szkolnej, a nie jako część stylu życia czy spędzania wolnego czasu. Chcemy to zmienić.
Odpowiemy na te problemy, zapraszając wszystkie szkoły podstawowe na terenie województwa śląskiego do udziału w konkursie, w którym wyłonimy 10 szkół, wraz z którymi stworzymy ekopracownie w ich placówkach – interaktywne przestrzenie do edukacji ekologicznej. W ich tworzeniu wezmą udział zarówno dzieci jak i nauczyciele i nauczycielki. Zorganizujemy warsztaty dla “Eko-ambasadorów” – uczniów i uczennic biorących udział w projekcie o bioróżnorodności, zapylaczach czy zdrowej żywności oraz o zasadach korzystania z pracowni. Następnie ambasadorzy i ambasadorki przeprowadzą warsztaty dla innych uczniów i uczennic swoich szkół. W ramach kampani promocyjno-edukacyjnej stworzymy film o koncepcji ekopracowni. Stworzymy też eko-narzędziownik – poradnik tworzenia ekopracowni w szkołach wraz ze scenariuszami na warsztaty oraz dobrymi praktykami edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży.
Partnerem projektu będzie Fundacja Park Śląski, która od 6 lat zajmuje się edukacją młodzieży w temacie ekologii. Fundacja wesprze nas swoją wiedzą w realizacji warsztatów i swoją siecią kontaktów ze śląskimi szkołami w trakcie promocji.