Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej zajmuje się wspieraniem rozwiązań systemowych dążących do poprawy sytuacji pacjentów oraz oddziaływaniem na kształtowanie polityki zdrowotnej państwa. Instytut prowadzi działania na rzecz sieciowania i profesjonalizacji środowiska organizacji pacjentów, organizuje cykliczne spotkania z decydentami, bierze czynny udział w konsultacjach społecznych, prowadzi rzecznictwo we współpracy z organizacjami zrzeszającymi pacjentów, wspiera te organizacje merytorycznie oraz instytucjonalnie. Jest największą organizacją sieciującą, współpracującą i wspierającą organizacje pacjentów z wielu dziedzin medycznych (współpracuje z ok. 300 organizacjami). W 2017 Instytut opracował raport o organizacjach pacjentów w Polsce, prowadzi też największą w Polsce bazę wiedzy o organizacjach działających na rzecz zdrowia. Od 2007 r. co roku organizuje Forum Organizacji Pacjentów dla przedstawicieli ponad 150 organizacji pacjenckich, służące integracji środowiska organizacji pacjentów oraz szkoleniu ich na temat komunikacji, zarządzania, zdrowia publicznego, sposobów finansowania. Jednym z najważniejszych osiągnięć oczekiwanych przez środowisko organizacji pacjentów stało się uchwalenie Ustawy o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, który to pomysł został zainicjowany na jednym z Forów.
W ramach dotacji instytucjonalnej Instytut przeprowadził 2 ogólnopolskie konferencje sieciujące organizacje pacjentów, 8 szkoleń i warsztatów dla ich liderów oraz działania rzecznicze prowadzone we współpracy z organizacjami pacjentów. Centrum Wsparcia Organizacji Pacjentów prowadzone przez Instytut udzieliło wsparcia eksperckiego 66 organizacjom.
Głównym rezultatem dotacji instytucjonalnej są zwiększenie liczby organizacji współpracujących z IPPEZ w ramach działań rzeczniczych, profesjonalizacja i wzmocnienie instytucjonalne
środowiska organizacji pacjentów oraz poprawa standardów zarządzania w sektorze organizacji pacjentów (m.in. dzięki wypracowaniu i wprowadzeniu Karty Zasad Dobrego Zarządzania).