Organizacje pacjenckie są jedynym interesariuszem prowadzącym interakcje z wszystkimi uczestnikami systemu opieki zdrowotnej: od organów regulacyjnych, poprzez lekarzy, świadczeniodawców i płatników po samych pacjentów. Z uwagi na specyfikę organizacji działających w obszarze zdrowia – praca dla dobra szczególnie wrażliwych grup beneficjentów, dużo większy potencjał konfliktu interesów z uwagi na częste finansowanie działań przez firmy farmaceutyczne – niezbędne było przeprowadzenie cyklu audytów, które pozwolą zdiagnozować najbardziej newralgiczne punkty w prowadzeniu organizacji i na tej podstawie opracować odpowiednie wytyczne. Bardzo istotną kwestią związaną z funkcjonowaniem organizacji pacjentów jest również wparcie tego sektora.
Dlatego też projekt zakładał realizację dwóch głównych rodzajów działań – przeprowadzenie audytów i wypracowanie standardów zarządzania org. pacjentów oraz kompetencyjnych i wspierających ich codzienną pracę. Projekt bezpośrednio był skierowany do organizacji pacjentów, a pośrednio miały wpływ na samach pacjentów. Szkolenia obejmowały realizację cyklu 6 webinarów dostępnych online a także dodatkowo 3 szkoleń stacjonarnych. Użycie nowoczesnych narzędzi pozwoliło na udział w projekcie szerokiej grupie organizacji pacjenckich. Poprzez cykl 7 audytów, wypracowanie i wprowadzenie karty zasad dobrego zarządzania, uruchomienia eksperckiego centrum wsparcia oraz dedykowanych szkoleń realizacja projektu przyczyniła się do wzmocnienia pozycji organizacji w sektorze ochrony zdrowia (powołanie Rady Organizacji Pacjentów przy MZ, uchwalenie strategii współpracy MZ z ngos, udział reprezentantów organizacji pacjentów w Naczelnej Komisji Bioetycznej przy ABM).
W ramach Centrum Wsparcia Organizacji Pacjentów (CWOP), organizacje mogły bezpłatnie korzystać z pomocy profesjonalistów. CWOP stanowił także swego rodzaju helpdesk dla NGOsów mających problem z wdrożeniem Karty i kwestionariusza samooceny. W ramach CWOP opracowano 7 nowych stron www dla organizacji, przygotowano 113 projektów graficznych oraz udzielono 215 godzin porad eksperckich (prawnik, RODO, informatyk, tłumacz, ekspert ngo), kartę wdrożono w ponad 100 ngosach.
Dzięki szerokiemu partnerstwu ważnym efektem projektu jest wzmocnienie sieci koalicji i konsolidacja środowiska. Z działań projektowych łącznie skorzystało ponad 300 organizacji a rezultaty projektu będą wykorzystane długofalowo w dalszych działaniach nie tyle wnioskodawcy co organizacji, które skorzystały z programu.