Projekt odpowiadał na problem nierówności i dyskryminacji ze względu na płeć w szkołach w województwie opolskim. Nauczyciele i nauczycielki oraz dyrekcje szkół nie mają świadomości tego zjawiska, nie podejmują krytycznej oceny szkolnego systemu pod kątem równości płci, a uprzedzenia i stereotypy są powszechne również wśród nich samych. Silne przekonania nt. ról społecznych wpływają na sposób i jakość pracy kadry pedagogicznej z uczniami i uczennicami. W rezultacie szkoła negatywnie wpływa na pewność siebie i poczucie własnej wartości u dziewczyn, a także na ich późniejsze wybory zawodowe. Tymczasem są kraje takie jak np. Islandia, w których systemowo podejmuje się starania na rzecz równości płci w szkołach.
W ramach projektu Grantobiorca wsparł szkoły we wprowadzaniu standardów przeciwdziałania dyskryminacji i realizacji działań na rzecz równości płci. W projekcie wzięły udział trzy szkoły średnie z województwa opolskiego. Zrealizowano badania jakościowe i ilościowe środowisk uczniowskich i szkolnych, na podstawie których powstał raport pn. „Dyskryminacja ze względu na płeć widziana oczami uczniów i uczennic województwa opolskiego” i instrukcja dbania o równość w szkołach „Piętra równości”. Wnioski z diagnozy szkół zostały przedstawione na spotkaniach z decydentkami i decydentami, w tym osobami pracującymi w wydziałach oświaty, szkołach, gminie. Odbyły się warsztaty i mentoring dla młodzieży oraz warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek. W ramach procesu design thinking młodzież uczestniczyła w wymyślaniu, planowaniu, testowaniu i konsultowaniu własnych pomysłów działania antydyskryminacyjne w swojej szkole. W warsztatach prototypowania uczestniczyło 39 osób. Przeprowadzono również trzy spotkania otwartego dialogu w szkołach w formie antykonferencji. Ostatnim elementem projektu była konferencja nt. dobrych praktyk antydyskryminacyjnych w szkołach w formule tzw. world cafe. Partnerem w projekcie była EVRIS Foundation, organizacja z Islandii, która podzieliła się dobrymi praktykami oraz esparła Grantobiorcę merytorycznie.
Dzięki warsztatom i antykonferencjom młodzież poszerzyła swoją świadomość nt. wpływu oraz konsekwencji powielania stereotypów płci. Osoby uczestniczące w warsztatach prototypowania podniosły swoje poczucie sprawczości, poczuły, że są ważne, a ich zdanie ma znaczenie. Efektem projektu są inicjatywy podejmowane przez młodzież, np. kanał na Instagramie poświęcony przeciwdziałaniu uprzedzeniom. Podniosła się wiedza nauczycieli, nauczycielek, młodzieży, decydentów i decydentek o dobrych praktykach antydyskryminacyjnych i korzyściach z ich wprowadzania. Trzy lokalne szkoły zostały uwrażliwione na problem stereotypów i uprzedzeń płciowych oraz wprowadziły standardy równości płci.