Badania przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej wskazują na niską aktywność społeczności wiejskich w życiu publicznym – aż 52% mieszkańców i mieszkanek wsi deklaruje, że nie interesuje się polityką lub interesuje się nią w minimalnym stopniu. Tymczasem z doświadczenia wiemy, że angażowanie dzieci i współpraca ze szkołą pozytywnie wpływa na aktywizację całej społeczności, między innymi poprzez rodziców i pracowników szkół. Takie działania uczą również obywatel(k)i od najmłodszych lat jak być aktywnymi społecznie.
Zareagowaliśmy na problem niskiej aktywności obywatelskiej w naszym regionie – powiecie brzeskim i bocheńskim (w woj. małopolskim), wdrażając Szkolny Budżet Partycypacyjny (SBP) w trzech wiejskich szkołach podstawowych. Wybraliśmy szkoły z różnych gmin, aby rozpowszechnić metodę SBP na większym i bardziej różnorodnym obszarze. Dla każdej szkoły stworzyliśmy osobny zespół roboczy składający się z przedstawicieli/ek uczniów i uczennic, szkoły i rodziców oraz ogólny regulamin określający zasady organizacji SBP. Następnie zorganizowaliśmy promocję tej metody. Dzieci i młodzież zgłosiły aż 99 pomysłów na projekty, przeprowadziliśmy głosowanie i zrealizowaliśmy 28 projektów wybranych przez uczestników/czki.
Naszymi partnerami były trzy szkoły chętne do wdrożenia Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, które zaangażowały do tego swoich uczniów i uczennice: Szkoła Podstawowa im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Jodłówce, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II i Kardynała Wyszyńskiego w Jadownikach oraz Zespół Szkół Gminnych w Bogucicach im. Henryka Sienkiewicza.
Z ankiet ewaluacyjnych wynika, że dzięki naszym działaniom udało się wzmocnić kompetencje społeczne i obywatelskie szkolnych zespołów roboczych, a także zwiększyć poczucie sprawstwa wśród uczestników/czek. Mają oni teraz większą świadomość tego, że ich pomysły są możliwe do wykonania. Dodatkowo przebadani stwierdzili poprawę swoich umiejętności w pisaniu i planowaniu projektów.