Jak wskazuje raport „Open Code for Hate-free Communication” w Polsce w codziennym życiu coraz więcej doświadczamy mowy nienawiści – w mediach społecznościowych czy słuchając osób wypowiadających się publicznie. Z kolei mowa nienawiści wzmaga ksenofobię, antysemityzm i rasizm. Według naszych obserwacji dużym problemem są tzw. bańki informacyjne (opisane m.in. przez aktywistę Eli Parisera), które sprawiają, że w internecie wyświetlają się nam tylko treści utwierdzające nas w naszych poglądach. W rezultacie brak styczności z odmiennymi opiniami radykalizuje poglądy, co skutkuje nietolerancją na odmienne punkty widzenia. W odpowiedzi na wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji zorganizowaliśmy kręgi dialogowe, żeby spotkać się z osobami mającymi różne poglądy na ten temat. Z rozmów z uczestni(cz)kami wiemy, że było to dla nich ważne doświadczenie i zbudowało poczucie większego zrozumienia między obecnymi osobami.
Wierzyliśmy, że ta metoda dobrze odpowiada na narastającą polaryzację i daje możliwość usłyszenia się wzajemnie i wyrażenia osobom o odmiennych poglądach.
Projekt obejmował szereg różnorodnych aktywności, które skupiały się na budowaniu porozumienia, dialogu oraz wspieraniu różnorodności społecznej.
Przeprowadziliśmy kręgi otwarcia i zamknięcia dla facylitatorów i facylitatorek. Te sesje miały istotne znaczenie dla emocjonalnego przygotowania się do prowadzenia kręgów oraz dla refleksji nad własnym doświadczeniem i wyciągnięciem z niego wniosków. Poprzez te kręgi facylitatorzy i facylitatorki mogli lepiej zrozumieć swoje role i odpowiedzialności w procesie dialogu.
Zorganizowaliśmy również spotkania organizacyjno-konsultacyjne, które wspierały organizację kręgów. Te sesje umożliwiały reprezentantom różnych środowisk spotkanie się, wymianę poglądów oraz planowanie przyszłych działań. Dzięki temu stworzyliśmy otoczenie sprzyjające dialogowi i współpracy.
W końcu przeprowadziliśmy także otwarte kręgi dialogowe, które odbywały się na platformie Zoom. Celem tych spotkań było zapewnienie przestrzeni dla osób z różnych środowisk do dyskusji na tematy społeczne. Były prowadzone przez doświadczonych facylitatorów i facylitatorki, a przyciągały szerokie grono uczestników, co świadczyło o ich istotności i potrzebie w społeczeństwie. Kręgi były odpowiedzią na aktualne tematy społeczne i umożliwiały głębszą wymianę poglądów oraz budowanie porozumienia. Poprzez takie wydarzenia społeczność miała możliwość wyrażenia swoich opinii, słuchania innych i poszukiwania wspólnych rozwiązań.
Dodatkowo przygotowaliśmy szereg produktów wspierających te działania, takich jak strona internetowa, newsletter, grupa na Facebooku oraz publikacja cyfrowa zbierająca doświadczenia z projektu. Te narzędzia umożliwiały komunikację z uczestnikami, promowanie wydarzeń oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z szerszą społecznością.
Odbiorcami naszych działań były osoby indywidualne, które miały okazję uczestniczyć w spotkaniach i kręgach dialogowych oraz wyrazić swoje opinie na tematy dotyczące ich codziennego życia. Nasze działania kierowaliśmy także do organizacji pozarządowych oraz instytucji ych które miały możliwość współpracy i wymiany doświadczeń w ramach spotkań organizacyjno-konsultacyjnych. Dzięki temu projekt przyczynił się do budowania partnerskich relacji oraz wzmacniania potencjału do działań na rzecz społeczności lokalnej.
Jednym z głównych efektów naszego projektu było zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia dialogu, porozumienia i współpracy między różnymi grupami społecznymi. Poprzez organizację kręgów dialogowych i spotkań otwartych projekt przyczynił się do budowania więzi społecznych oraz wzmacniania zaufania między uczestnikami.
Wpływ projektu można zauważyć także w kontekście budowania umiejętności komunikacyjnych i dialogowych uczestników i uczestniczek. Poprzez udział w spotkaniach oraz korzystanie z stworzonych narzędzi, osoby zaangażowane w projekt mogły rozwijać umiejętności słuchania, wyrażania swoich opinii oraz poszukiwania wspólnych rozwiązań na problemy społeczne.
Kolejnym istotnym efektem projektu było zidentyfikowanie i zrozumienie istotnych problemów społecznych oraz potrzeb różnych grup społecznych. Dzięki prowadzonym dyskusjom i wymianie doświadczeń uczestnicy projektu mieli okazję lepiej poznać perspektywy innych osób oraz poszerzyć swoje horyzonty myślowe.