Skala przemocy rówieśniczej, w tym werbalnej, emocjonalnej, fizycznej, bullyingu i trollingu, jest alarmująca – doświadczyła jej prawie połowa uczniów i uczennic w Polsce. Polityczno-medialna kampania nienawiści wymierzona w osoby LGBT+ oraz pandemia wpływają na nasilenie się tego zjawiska i wzrost polaryzacji społecznej. Tymczasem szkoły nie radzą sobie z przemocą rówieśniczą i radykalizacją wśród młodzieży, nie prowadzą prewencyjnie edukacji antydyskryminacyjnej, choć to na nauczycieli i nauczycielki spadła odpowiedzialność za dobrostan i bezpieczeństwo uczniów i uczennic, a jednocześnie brak im kompetencji i wiedzy w tym zakresie.
W ramach projektu nauczyciele i nauczycielki wezmą udział w cyklu szkoleń antydyskryminacyjnych i psychoedukacyjnych, przygotowujących do prowadzenia działań równościowych. Dodatkowo uczestnicy i uczestniczki projektu skorzystają z indywidualnego tutoringu i wsparcia psychologicznego. Na koniec przygotują i zrealizują projekty antydyskryminacyjne w 30 szkołach z udziałem uczniów i uczennic, lokalnych instytucji itp. Grantobiorca wyda również publikację z dobrymi praktykami, rekomendacjami dla szkół oraz propozycjami rozwiązań systemowych na szczeblu lokalnym.
Z projektu skorzystają w pierwszej kolejności nauczyciele i nauczycielki ze szkół z całej Polski, zwłaszcza z mniejszych miejscowości. Podniosą swoje kompetencje w zakresie identyfikowania radykalizmów, wpływania na postawy uczniów i uczennic oraz wspierania osób doświadczających przemocy; poczują się również pewniej w roli liderów i liderek odważnej zmiany społecznej. Pośrednio projekt skierowany jest do uczniów i uczennic – ich szkoły staną się bardziej przyjaznymi, bezpiecznymi miejscami.
Partnerzy podzielą się swoją ekspertyzą poprzez prowadzenie konsultacji i dbania o dobrostan psychiczny uczestniczek i uczestników (Fundacja Psycho-Edukacja) oraz prowadzenie szkolenia nt. przeciwdziałania ekstremizmowi i radykalizacji (Fundacja Instytut Bezpieczeństwa Społecznego).