Wprowadzenie:
Polityka przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi dla organizacji korzystających ze wsparcia w programie Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanym z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich, zwanego dalej „Programem”, przygotowana została przez Operatora Programu jako podmiotu zobowiązanego do dbania o realizację projektów wspieranych w ramach Programu zgodnie z zasadami Programu zapisanymi w umowie dotacyjnej. Zasady te zobowiązują organizacje korzystające ze wsparcia w Programie do poszanowania godności ludzkiej, przestrzegania i ochrony praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości, równego traktowania.
Niniejsza Polityka daje możliwość organizacjom, w stosunku do których – podczas realizacji działań prowadzonych przy wsparciu ze środków Programu – sformułowany został zarzut stosowania dyskryminacji bądź mobbingu, poddania się procedurze wyjaśniającej, pozwalającej na zbadanie sprawy przez bezstronną komisję ekspercką, a w przypadku potwierdzenia zarzutu, wdrożenia wydanych przez komisję rekomendacji działań naprawczych.
Niniejsza Polityka przyjęta jest na okres realizacji Programu przez Operatora tj. do 31 grudnia 2024.
Definicje:
Dyskryminacja – nieuzasadnione obiektywnymi przyczynami nierówne traktowanie w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę/kolor skóry, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną. Formami dyskryminacji są: dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, molestowanie, molestowanie seksualne, zachęcanie do dyskryminacji.
Dyskryminacja bezpośrednia – sytuacja, w której osoba jest gorzej traktowana przez Organizację, z jednej lub z kilku przyczyn określonych w definicji Dyskryminacji, w porównaniu z tym jak jest, była lub mogłaby być traktowana inna osoba znajdująca się w porównywalnej sytuacji.
Dyskryminacja pośrednia – sytuacja, w której na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania przez Organizację, występują lub mogłyby wystąpić niekorzystne dysproporcje lub szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania, podnoszenia kwalifikacji zawodowych wobec wszystkich lub znacznej liczby osób należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w definicji Dyskryminacji. Dyskryminacją pośrednią nie jest sytuacja, w której postanowienie, kryterium lub działanie Organizacji jest obiektywnie uzasadnione ze względu na zgodny z prawem cel, który ma być osiągnięty, a środki służące osiągnięciu tego celu są właściwe i konieczne.
Molestowanie – niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności i stworzenie wobec niej zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery.
Molestowanie seksualne – niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności, w szczególności przez stworzenie zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.
Zachęcanie do dyskryminacji i nierównego traktowania – działanie Organizacji polegające na zachęcaniu innych osób lub nakazywaniu im dyskryminacji lub naruszenia zasady równego traktowania.
Mobbing – działania lub zachowania dotyczące osoby zatrudnionej w Organizacji, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, wywołujące u niej zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu jej poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Aby działania lub zachowania dotyczące pracownika mogły zostać uznane za mobbing, muszą one łącznie spełniać wszystkie powyższe warunki.
Operator – konsorcjum organizacji prowadzących program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy: Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich, Fundacja Stocznia.
Organizacja – stowarzyszenie rejestrowe, stowarzyszenie zwykłe, fundacja, spółdzielnia socjalna, spółka non-profit, koło gospodyń wiejskich lub kościelna osoba prawna zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym lub grupa nieformalna, będąca Grantobiorcą programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy lub Partnerem projektu.
Osoba zatrudniona – osoba zatrudniona w Organizacji na podstawie umowy o pracę, jak również osoba, którą łączy z Organizacją inna forma współpracy, tj. umowa cywilnoprawna, staż, praktyki zawodowe, współpraca w ramach własnej działalności gospodarczej, wolontariat. Postanowienia dotyczące Osoby zatrudnionej stosuje się także wobec osoby będącej członkiem/członkinią Organizacji, w tym jej organów, jak również odbiorcy/odbiorczyni działań prowadzonych w ramach projektu finansowanego z programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy. Przez Osobę zatrudnioną rozumie się także osobę, która w momencie zgłoszenia lub w toku Postępowania wyjaśniającego nie jest już zatrudniona w Organizacji, ale spełniała wskazane w zdaniu poprzednim przesłanki w okresie realizacji przez Organizację projektu finansowanego z programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy.
Osoba zgłaszająca – Osoba zatrudniona w Organizacji dokonująca Zgłoszenia na podstawie niniejszej Polityki w imieniu własnym lub jako świadek/świadkini dyskryminacji lub mobbingu.
Osoba, której zgłoszenie dotyczy – Osoba zatrudniona w Organizacji, która została wskazana w Zgłoszeniu jako stosująca dyskryminację lub mobbing.
Zgłoszenie – zgłoszenie podejrzenia wystąpienia w Organizacji dyskryminacji lub mobbingu dokonane przez Osobę zgłaszającą naruszenie w celu rozwiązania konfliktu lub zapobieżenia jego eskalacji albo usunięcia ich skutków. Zgłoszenie spełniające warunki określone w Polityce rozpoznawane jest przez Komisję Wyjaśniającą w Postępowaniu Wyjaśniającym.
Komisja Wyjaśniająca – Komisja ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (dalej także jako Komisja) rozpoznająca Zgłoszenie dotyczące Organizacji będących Grantobiorcami lub partnerami projektów wspieranych w programie Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy. W skład Komisji wchodzą osoby posiadające wiedzę z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi.
Pełnomocnik/Pełnomocniczka ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi– osoba posiadająca wiedzę na temat zjawisk dyskryminacji i mobbingu, wyznaczona przez Operatora do kontaktu z Osobami zgłaszającymi podejrzenie takich zachowań w Organizacji (dalej także jako: Pełnomocnik/Pełnomocniczka).
Postępowanie wyjaśniające – działanie Komisji Wyjaśniającej polegające na analizie dokumentacji związanej ze Zgłoszeniem, prowadzeniu rozmów z Osobami zgłaszającymi, Osobami, których zgłoszenie dotyczy oraz z innymi osobami, które mogą wnieść wiedzę na temat zdarzeń wskazanych w Zgłoszeniu lub w toku Postępowania wyjaśniającego. Celem postępowania jest analiza zdarzeń oraz przygotowanie wniosków i ewentualnych rekomendacji podjęcia odpowiednich działań zmierzających do wyeliminowania i przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w Organizacji.
I Postanowienia ogólne
- Niniejszy dokument, zwany dalej „Polityką” określa zasady przeciwdziałania zjawiskom dyskryminacji i mobbingowi w Organizacjach będących grantobiorcami lub partnerami projektów wspieranych w programie Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy podczas prowadzenia działań realizowanych przy wsparciu ze środków Programu.
- Celem wprowadzenia Polityki jest przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi.
- Działania podejmowane na podstawie Polityki nie zastępują postępowania sądowego, ale mają na celu ustalenie prawdopodobieństwa wystąpienia w ramach działalności Organizacji dyskryminacji lub mobbingu i – jeśli jest to konieczne – udzielenie wskazówek, jak usunąć skutki naruszeń i/lub jak zapobiegać naruszeniom w przyszłości.
II Obowiązki Organizacji
- Przystępując do programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, Organizacja zobowiązuje się w umowie dotacyjnej do kierowania się w swoich działaniach związanych z realizacją projektów wspieranych ze środków Programu zasadami poszanowania godności ludzkiej, przestrzegania i ochrony praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości i równego traktowania.
- Organizacja, w której zgłoszone zostanie podejrzenie dyskryminacji lub mobbingu powinna dążyć do wyjaśnienia sytuacji i podjęcia adekwatnych działań zaradczych, mających na celu usunięcie skutków naruszeń i zapobieganie naruszeniom w przyszłości. W tym celu może skorzystać z niniejszej Polityki i określonej w niej procedury wyjaśniającej pozwalającej na zbadanie zarzutów przez bezstronną komisję ekspercką, o której mowa w pkt 5 Polityki, także w przypadku, gdy zgłoszenie naruszeń dotyczących dyskryminacji lub mobbingu nie zostanie złożone na zasadach określonych w Polityce, a bezpośrednio w Organizacji.
- Udział Organizacji w procedurze wyjaśniającej przedstawionej w niniejszej Polityce jest dobrowolny. Złożenie oświadczenia o akceptacji Polityki i poddaniu się jej postanowieniom oznacza wyrażenie przez Organizację zgody na stosowanie wobec niej postanowień niniejszej Polityki. Wraz ze złożeniem oświadczenia Organizacja zobowiązuje się przedstawić wszystkim Osobom zatrudnionym treść Polityki wraz z załącznikami i odebrać od nich oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką oraz – na zasadzie dobrowolności – zgodę na udział w ewentualnych postępowaniach toczących się na podstawie Polityki i na przetwarzanie danych osobowych w celu prowadzenia tych postępowań, której wzór stanowi Załącznik nr 6.
III Pełnomocnik/Pełnomocniczka ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi
- Operator ustanawia Pełnomocnika/Pełnomocniczkę ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi.
- Do zadań Pełnomocnika/Pełnomocniczki ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi należy:
- prowadzenie konsultacji z osobami, które chcą się dowiedzieć czy zachowanie, do którego doszło w Organizacji podczas realizacji projektu wspieranego w Programie, identyfikowane przez nie jako dyskryminacja lub mobbing, kwalifikuje się do złożenia Zgłoszenia, o którym mowa w pkt IV. 2; przy czym skorzystanie z konsultacji nie jest wymagane przed złożeniem Zgłoszenia;
- przyjmowanie Zgłoszeń, o których mowa w pkt IV. 2;
- kierowanie zapytań o udzielenie zgody na wszczęcie Postępowania wyjaśniającego w trybie pkt IV ust. 9 i 10,
- podejmowanie decyzji w przedmiocie wszczęcia lub odmowy wszczęcia Postępowania wyjaśniającego;
- przekazywanie Zgłoszeń, którym nadano bieg, do Komisji Wyjaśniającej;
- przewodniczenie pracom Komisji Wyjaśniającej jako Przewodniczący/Przewodnicząca.
- W razie nieobecności Pełnomocnika/Pełnomocniczki, Operator wskazuje osobę, która jego/ją zastępuje zarówno w pełnieniu swojej roli poza Postępowaniem wyjaśniającym, jak w ramach Postępowania wyjaśniającego jako członek/członkini wyznaczonego składu Komisji.
IV Zgłoszenie naruszenia
- Każda Osoba zatrudniona, która uważa, że doświadczyła dyskryminacji, lub mobbingu albo działań lub zachowań mogących prowadzić do ich wystąpieniem w Organizacji podczas lub w związku z wykonywaniem zadań w projekcie prowadzonym przy wsparciu ze środków przyznanych w Programie, ma prawo zgłosić naruszenie do Pełnomocnika/ Pełnomocniczki ds. równego traktowania, poprzez złożenie Zgłoszenia.
- Zgłoszenie powinno zostać przedstawione na formularzu Zgłoszenia stanowiącego Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki, za pomocą poczty elektronicznej na adres mailowy Pełnomocnika/Pełnomocniczki: [email protected]. Zgłoszenie może również zostać złożone w innej formie niż na formularzu Zgłoszenia, powinno jednak zawierać wszystkie informacje, o których mowa w tym formularzu.
- W przypadku braku którejkolwiek z informacji wymaganych w formularzu Zgłoszenia, o którym mowa w pkt 2, Pełnomocnik/Pełnomocniczka zwróci się do Osoby zgłaszającej o uzupełnienie Zgłoszenia.
- Zgłoszenie skutkuje wszczęciem Postępowania i przekazaniem go Komisji Wyjaśniającej także wtedy, gdy nie zawiera dowodów, a jedynie opis naruszeń. Pełnomocnik/Pełnomocniczka informuje Organizację, Osobę zgłaszającą naruszenie oraz Osobę zatrudnioną, która została wskazana w Zgłoszeniu jako osoba mogąca doświadczyć dyskryminacji lub mobbingu o wszczęciu Postępowania wyjaśniającego i przekazaniu Komisji Wyjaśniającej, niezwłocznie po podjęciu decyzji w tym przedmiocie.
- W przypadku braku uzupełnienia Zgłoszenia w terminie wskazanym przez Pełnomocnika/Pełnomocniczkę lub w sytuacji, gdy w ocenie Pełnomocnika/Pełnomocniczki Zgłoszenie nie dotyczy podejrzenia dyskryminacji lub mobbingu lub działań albo zachowań mogących do nich prowadzić, Pełnomocnik/Pełnomocniczka może odmówić wszczęcia Postępowania Wyjaśniającego, o którym mowa w pkt V, o czym niezwłocznie informuje Osobę zgłaszającą naruszenie.
- Pełnomocnik/Pełnomocniczka może odmówić wszczęcia Postępowania również wtedy, gdy Zgłoszenie dotyczy zdarzeń i sytuacji niezwiązanych z realizacją działań wspieranych ze środków Programu. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
- Treść Zgłoszenia pozostaje wyłącznie do wiadomości Pełnomocnika/Pełnomocniczki oraz – w przypadku wszczęcia Postępowania wyjaśniającego – do wiadomości Komisji. Pełnomocnik/Pełnomocniczka informuje Dyrektorkę Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich (dalej: „Dyrektorka Programu”) o wpłynięciu Zgłoszenia, tj. podaje informacje o tym z jakiej Organizacji pochodzi zgłoszenie i czego dotyczy, bez ujawniania personaliów Osoby zgłaszającej. Po przygotowaniu Raportu z treścią Zgłoszenia może zapoznać się także Dyrektorka Programu i/lub jej zastępczyni.
- Wszystkie Zgłoszenia są rejestrowane przez Pełnomocnika/Pełnomocniczkę.
- W uzasadnionych przypadkach Pełnomocnik/Pełnomocniczka może zdecydować o potrzebie wszczęcia Postępowania Wyjaśniającego bez otrzymania Zgłoszenia, o którym mowa w pkt. 2, jeżeli poweźmie wiarygodną informację na temat podejrzenia wystąpienia dyskryminacji lub mobbingu w działaniach Organizacji związanych z realizacją działań wspieranych ze środków Programu. Wszczęcie Postępowania Wyjaśniającego w tym trybie wymaga uzyskania zgody Organizacji, której dotyczy oraz Osoby zatrudnionej, która – wedle informacji powziętych przez Operatora – mogła doświadczyć dyskryminacji lub mobbingu. W przypadku braku możliwości zidentyfikowania takiej osoby, wystarczająca jest zgoda udzielona przez Organizację.
- Wszczęcie Postępowania Wyjaśniającego na skutek złożonego Zgłoszenia wymaga uzyskania zgody Organizacji wskazanej w Zgłoszeniu oraz Osoby zatrudnionej wskazanej w Zgłoszeniu jako mogącej doświadczyć dyskryminacji lub mobbingu.
- Pełnomocnik/Pełnomocniczka każdorazowo w terminie nie dłuższym niż 14 dni od wpłynięcia Zgłoszenia, przekazania go przez Organizację w trybie określonym w pkt II.2 lub od otrzymania zgody w trybie pkt IV.9 powołuje Komisję Wyjaśniającą, której zadaniem jest obiektywne rozpatrzenie Zgłoszenia i przygotowanie Raportu Komisji, o którym mowa w pkt VI. 9.
V Komisja Wyjaśniająca
- W skład Komisji wchodzi:
- Pełnomocnik/Pełnomocniczka ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi jako podmiot reprezentujący w Postępowaniu Wyjaśniającym Operatora
- oraz dwie osoby losowo wybrane z listy ekspertów/ekspertek proponowanej przez Operatora, które mają wiedzę i doświadczenie z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, przy czym co najmniej jedna osoba wchodząca w skład Komisji powołanej do rozpoznania danego Zgłoszenia ma wykształcenie prawnicze.
- Komisja Wyjaśniająca działa zgodnie z zasadami: bezstronności,niezależności, poufności,obiektywizmu i rzetelności.
- W skład Komisji nie może być powołana osoba:
- której dotyczy Zgłoszenie dyskryminacji lub mobbingu,
- wskazana w Zgłoszeniu jako sprawca/sprawczyni niewłaściwego zachowania,
- która pozostaje w relacji służbowej lub w innej relacji mogącej budzić uzasadnione wątpliwości co do braku bezstronności z którąkolwiek ze Stron Postępowania bądź osobą wskazaną w Zgłoszeniu jako sprawca/sprawczyni niewłaściwego zachowania.
- Przed rozpoczęciem badania sprawy w Postępowaniu Wyjaśniającym osoby zasiadające w Komisji składają oświadczenia w przedmiocie braku istnienia uzasadnionych wątpliwości co do braku bezstronności (Załącznik nr 2).
- Do zadań Komisji Wyjaśniającej należy:
- przeprowadzenie Postępowania Wyjaśniającego w sposób rzetelny i obiektywny,
- organizowanie i przeprowadzanie rozmów wyjaśniających,
- analiza dowodów niezbędnych do wyjaśnienia przedmiotu Zgłoszenia,
- ocena zasadności rozpatrywanego Zgłoszenia,
- przygotowanie Raportu Komisji, o którym mowa w pkt. VI,
- przedstawienie Organizacji i Osobie zgłaszającej Raportu Komisji, o którym mowa w pkt VI.
- Członkowie/Członkinie Komisji oraz osoby, z którymi spotka się Komisja celem wyjaśnienia okoliczności dotyczących Zgłoszenia, zobowiązują się na piśmie do zachowania zasady poufności odnośnie do wszystkiego, o czym dowiedzą się w związku z toczącym się Postępowaniem Wyjaśniającym (Załącznik nr 3).
- Oświadczenia, o których mowa w ppkt. 4 i 6 powyżej, razem z inną dokumentacją zgromadzoną na potrzeby Postępowania Wyjaśniającego jest archiwizowana z zachowaniem zasady poufności przez Pełnomocnika/Pełnomocniczkę ds. równego traktowania przez okres 3 lat od zakończenia Postępowania. Dokumentacja dotycząca Postępowania wyjaśniającego będzie przechowywana w siedzibie Operatora w sposób zapewniający zachowanie zasady poufności.
VI Postępowanie Wyjaśniające
- Decydując się na udział w Postępowaniu Wyjaśniającym, Organizacja zobowiązuje się do udziału w całym procesie, w tym do przyjęcia i wdrożenia rekomendacji określonych w Raporcie.
- Komisja rozpoczyna postępowanie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jej powołania przez Pełnomocnika/Pełnomocniczkę.
- Komisja rozpatruje Zgłoszenie i przeprowadza procedurę wyjaśniającą w okresie nie dłuższym niż 60 dni roboczych. W szczególnie skomplikowanych sprawach Komisja może wydłużyć postępowanie, informując pisemnie lub w drodze mailowej Osobę zgłaszającą oraz Osobę, której zgłoszenie dotyczy albo osoby, które wyraziły zgodę na prowadzenie Postępowania w trybie pkt IV.9., o przyczynach przedłużenia postępowania, nie naruszając przy tym zasady poufności.
- Postępowanie przed Komisją prowadzone jest z poszanowaniem praw i ze szczególną dbałością o ochronę dóbr osobistych uczestników postępowania.
- Komisja w toku Postępowania wyjaśniającego nie ujawnia Organizacji ani innym osobom biorącym udział w Postępowaniu tożsamości Osoby zgłaszającej, a informuje Osobę, której zgłoszenie dotyczy jakich kategorii naruszeń ono dotyczy. Jeżeli jest to celowe dla podjęcia odpowiednich działań w toku Postępowania wyjaśniającego Komisja informuje Organizację o wpłynięciu Zgłoszenia, kategorii naruszeń, których dotyczy oraz podaje personalia Osoby, której zgłoszenie dotyczy.
- Osoba zgłaszająca oraz Osoba, której zgłoszenie dotyczy mają możliwość złożenia wyjaśnień przed Komisją w pierwszej kolejności. Następnie Komisja może prowadzić rozmowy wyjaśniające z innymi osobami, w tym z osobami wskazanymi przez Osobę zgłaszającą lub Osobę, której zgłoszenie dotyczy.
- Po wysłuchaniu wyjaśnień Osoby zgłaszającej, Osoby, której zgłoszenie dotyczy oraz ewentualnych innych osób wybranych przez Komisję jako te, które mogą mieć wiedzę w przedmiocie Zgłoszenia, lub wskazanych przez Strony postępowania, a także po zapoznaniu się z pozostałymi dowodami, Komisja większością głosów podejmuje decyzję co do zasadności rozpatrywanego Zgłoszenia.
- Wyjaśnienia stron oraz innych osób, z którymi spotyka się Komisja, są protokołowane. Protokół z każdego spotkania podpisywany jest przez osoby wchodzące w skład Komisji. Osoba udzielająca wyjaśnień w Postępowaniu Wyjaśniającym ma prawo wnieść o udostępnienie jej treści złożonych przez nią wyjaśnień oraz umieszczenie w protokole dodatkowej adnotacji obejmującej jej uwagi co do treści protokołu.
- Z prac Komisji sporządzany jest Raport Komisji, który podpisują wszyscy członkowie/inie Komisji, zawierający w szczególności:
- opis podjętych czynności;
- opis ustalonego stanu faktycznego stwierdzonego w toku przeprowadzonego Postępowania wyjaśniającego;
- wnioski z przeprowadzonego Postępowania wyjaśniającego;
- stanowisko Komisji w przedmiocie Zgłoszenia tj. ocenę, czy doszło lub czy mogło dojść do dyskryminacji lub mobbingu, a w sytuacji, gdy w Organizacji była wiedza o naruszeniu, czy Organizacja podjęła właściwe kroki wyjaśniające i zaradcze;
- ewentualne rekomendacje w przedmiocie działań naprawczych do podjęcia przez Organizację, w tym mających zmierzać do skutecznego przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w Organizacji w przyszłości.
- Niezwłocznie po zakończeniu Postępowania wyjaśniającego Komisja przekazuje Raport Komisji Dyrektorce Programu działającej w imieniu Operatora, a Dyrektorka Programu informuje władze Organizacji, Osobę zgłaszającą oraz Osobę, której zgłoszenie dotyczy o stanowisku Komisji Wyjaśniającej w przedmiocie Zgłoszenia. Dyrektorka Programu przekazuje treść Raportu Organizacji. W przypadku, gdy sprawa dotyczy kierownictwa Organizacji informacje te zostają przekazane radzie/komisji rewizyjnej lub innemu wewnętrznemu organowi nadzoru Organizacji.
- Organizacja, zgodnie z jej zasadami reprezentacji, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia przekazania Zaleceń Komisji, informuje Dyrektorkę Programu o planowanych działaniach zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania ich powtórzeniu oraz terminie ich wdrożenia.
- Do 7 dni po upływie terminu wdrożenia działań naprawczych, o których mowa punkcie 11, Organizacja informuje Dyrektorkę Programu o wykonaniu rekomendacji z Raportu Komisji
VII Zakaz działań odwetowych
Skorzystanie z możliwości udziału w Postępowaniu wyjaśniającym nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji ze strony Organizacji wobec Osoby zgłaszającej oraz osoby/osób ją wspierającej/wspierających lub uczestniczących w jakimkolwiek charakterze w Postępowaniu wyjaśniającym.
Załącznikami do niniejszej Polityki są:
Załącznik nr 1 Formularz Zgłoszenia
Załącznik nr 2 Oświadczenie o bezstronności
Załącznik nr 3 Zobowiązanie do zachowania poufności przez członka/członkinię Komisji Wyjaśniającej
Załącznik nr 4 Zobowiązanie do zachowania poufności przez Osobę zgłaszającą i świadka
Załącznik nr 5 Wyciąg z przepisów antydyskryminacyjnych i antymobbingowych
Załącznik nr 6 Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych
Załącznik nr 7 Informacja o przetwarzaniu danych osobowych