Według danych Komendy Głównej Policji w 2019 roku 41 dzieci w wieku 0-6 lat i 727 dzieci w wieku 7-14 lat zostało potrąconych przez samochód. Ruch samochodowy jest często zagrożeniem dla dzieci podczas zabaw przy szkole oraz dojścia do niej. Będziemy starać się przeciwdziałać temu w Warszawie, gdzie na co dzień działamy i obserwujemy powolne i niewystarczające zmiany w temacie bezpieczeństwa pieszych i alternatywy do ruchu samochodowego.
Nasze działania rozpoczniemy włączającą obywateli i obywatelski debatą dotyczącą dzieci w mieście, ich potrzeb i praw związanych z bezpieczeństwem. Do debaty zaprosimy rodziców, dzieci, przedstawicieli i przedstawicielki szkół oraz urzędu miasta.
Następnie zrekrutujemy 5 szkół chętnych do udziału w projekcie, zainicjujemy także grupy projektowe, które stworzą prototypy projektów zmiany otoczenia szkoły. Przeprowadzimy warsztaty dla grup z tworzenia projektów oraz z prowadzenia mediacji i rozmów z lokalną społecznością. Wybierzemy jeden projekt, który zrealizujemy w formie pilotażu – najpierw skonsultujemy go z osobami mieszkającymi na szkolnej ulicy, a na koniec przeprowadzimy badania ewaluacyjne. Na podstawie działań stworzymy model współpracy i dobrych praktyk wokół szkolnej ulicy. Przeprowadzimy kampanię społeczną o różnych rodzajach transportu oraz związanych z nimi konsekwencjami ekologicznymi. Porozmawiamy także z władzami miasta o trwałej zmianie ulic szkolnych na bardziej bezpieczne.
Pierwszym naszym partnerem jest Fundacja Wzornictwo i Ład, która wesprze nas swoją wiedzą o przyjaznym projektowaniu przestrzeni publicznych. Drugim partnerem jest Warszawski Alarm Smogowy, który wesprze nas w promocji, ze względu na swoje zasięgi w oddolnych ruchach na rzecz zdrowego powietrza.