Według badań Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn Polska zajmuje 24 miejsce w Unii Europejskiej pod względem równouprawnienia. Natomiast pozycja kobiet w sporcie jest jeszcze gorsza. Z danych Eurobarometru wynika, że kobiety stanowią tylko 9% składu w Europejskich Komitetach Olimpijskich, a jako trenerki kadr olimpijskich stanowiły 10%. W 2021 kobiety stanowiły zaledwie 8% wszystkich trenerów i 28% instruktorów w związkach sportowych (GUS 2022).
Jeśli chodzi o piłkę nożna, to w Ekstralidze Kobiet we wszystkich 12 klubach funkcję prezesa pełnią tylko mężczyźni, a tylko w 2 klubach trenerkami są kobiety. Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w piłce nożnej kobiety stanowią jedynie 2,7% wszystkich zarejestrowanych zawodników i zawodniczek, a trenerki stanowią zaledwie 3%.
Celem naszych działań było odpowiedzenie na tą nierówność i wzmocnienie pozycji dziewcząt i kobiet oraz promowanie równego dostępu do sportu poprzez wzmocnienie niedostrzeganego często potencjału kobiet.
W ramach projektu skupiliśmy się na nauczycielkach edukacji wczesnoszkolnej, które odgrywają ogromną rolę w wychowaniu młodego pokolenia. Udało nam się zwiększyć kompetencje 345 nauczycielek nauczania wczesnoszkolnego w zakresie stosowania metody football3 podczas zajęć WF (uczy szacunku i równości w czasie wspólnej gry chłopców i dziewczynek). W ramach projektu zorganizowaliśmy 24 szkolenia (w tym 7 konferencji edukacyjnych) z tej metody.
Przeszkolone nauczycielki przeprowadziły ponad 370 lekcji football3. Zorganizowaliśmy 10 publicznych turniejów football3 promujących równy dostęp dla dziewcząt i chłopców. Ponadto, zorganizowaliśmy 3 debaty o równym dostępie do sportu, w których widoczną rolę grały kobiety. Udało nam się wypromować metodę football3 w 113 szkołach z 6 województw.
Finalnie, udało nam się zaangażować do współpracy Polski Związek Piłki Nożnej, który dostrzegł ogromny potencjał i sens współpracy z nauczycielkami. Możemy teraz liczyć na kontynuację współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, wsparcie finansowe z UEFA Foundation oraz kontynuację wsparcia rzeczowego z firmy Adidas. Stworzyliśmy też grupę nauczycielek, która wykorzystuje zdobyte umiejętności w codziennej pracy.