Według raportu Centrum Badania Opinii Społecznej z 2016 roku ponad 50% uczniów i uczennic zadeklarowało, że nigdy nie bierze udziału w szkolnych wyborach. Dodatkowo, większość z nich nie ma poczucia wpływu na sytuację w szkole czy swojej gminie. Młodzież ta charakteryzuje się raczej niskim zaufaniem społecznym i przekonaniem, że współdziałanie nie przynosi korzyści. Z drugiej strony, badania Instytutu Badań Edukacyjnych pokazały, że uczniowie i uczennice, którzy mieli doświadczenie udziału w procesach decyzyjnych we własnej szkole, wykazują większą aktywność obywatelską jako dorośli. Dlatego uważamy, że wczesne angażowanie młodzieży w procesy demokratyczne jest tak ważne.
Nasz projekt odpowiada na problem niskiego zaangażowania uczniów i uczennic poprzez wypracowanie i wdrożenie mechanizmów włączania młodzieży w podejmowanie decyzji o życiu szkoły w pięciu placówkach w Polsce. Zorganizujemy szkolne gry terenowe, które zaangażują zarówno uczniów/uczennice jak i rodziców i nauczycieli/ki. W każdej szkole przeprowadzimy warsztaty dla zespołów projektowych. Będziemy je wspierać w stworzeniu diagnozy potrzeb w danej placówce, wypracowaniu i wdrożeniu mechanizmu partycypacyjnego (np. budżetu partycypacyjnego czy procesu wspólnego ustalania kryteriów oceniania) oraz w realizacji wymyślonego projektu. Na koniec, stworzymy publikację z dobrymi praktykami, rekomendacjami i pomysłami, która będzie inspiracją i praktycznym przewodnikiem dla innych szkół chcących bardziej angażować swoich uczniów i uczennice w współdecydowanie o życiu szkoły.