Dominujące narracje w Polsce na temat grup mniejszościowych oraz krajów globalnego Południa są groźne nie tylko z powodu występującej w nich mowy nienawiści. Narracja to sposób rozumienia rzeczywistości, a te dominujące obecnie podtrzymują kolonialny porządek.
Projekt przewiduje badanie dominujących narracji 10 YouTuberów/ek, którzy opowiadają o świecie z perspektywy podróży czy mieszkania w krajach Południa, a następnie przeprowadzenie kampanii medialnej i działań edukacyjnych. Z badania powstanie raport, a jego ustalenia posłużą do stworzenia 5 kampanii w odpowiedzi na materiały publikowane na YouTube (filmy, artykuły, podkasty). W ten sposób w polskojęzycznym Internecie pojawi się postkolonialna perspektywa opisu świata. Projekt przewiduje także szkolenia 14 lokalnych działaczy , którzy zostaną przygotowani do reagowania na krzywdzące narracje na temat globalnego Południa oraz zorganizowania kilkunastu wydarzeń w swoich społecznościach i w Internecie służących upowszechnianiu narracji postkolonialnej. Projekt obejmuje także otwarty kurs mailingowy oraz 3-dniowe wydarzenie edytowania Wikipedii, prowadzące do uzupełnienia polskojęzycznej wersji o 20 treści powiązanych z tematyką projektu, m.in. rasizm strukturalny, globalna Północ i Południe, postkolonializm, biały przywilej, ukryte uprzedzenia. W ramach projektu powstaną również materiały dedykowane nauczycielkom/om, pozwalające im rozmawiać na temat narracji podczas lekcji. Projekt przewiduje webinaria upowszechniające wyniki badania oraz materiały edukacyjne.