Z naszych obserwacji wynikało, że kampanie wyborcze na poziomie lokalnym odbywały się zwykle w cieniu tych ogólnopolskich. Niewielkim, niezależnym redakcjom trudniej jest, także z powodów finansowych, organizować niezależne debaty wyborcze czy w pełni relacjonować kampanię na żywo. W momencie zaczynania naszego projektu Polskę czekały wybory samorządowe. Chcieliśmy więc wzmocnić niezależne media lokalne i potencjalnych audytorów wyborczych. Do tej pory podobne projekty były kierowane do osób młodych, ale w lokalnych redakcjach pracują także osoby starsze i doświadczone, dlatego więc chcemy wypełnić tę lukę.
W ramach Akademii Audytora zorganizowaliśmy cykl szkoleń dla 20, wcześniej zrekrutowanych redakcji mediów lokalnych. Ich zadaniem było zbudowanie międzyredakcyjnej współpracy w celu wypracowania i wdrożenia kompleksowego mechanizmu kontroli procesu wyborczego na poziomie lokalnym. Szkolenia przybliżyły też redakcjom narzędzia dziennikarskie, ułatwiające pełniejsze relacjonowanie kampanii wyborczych. Następnie wybraliśmy 16 z przeszkolonych 20 redakcji do wdrożenia metody Audytora Wyborczego, czyli międzyredakcyjnej współpracy zorientowanej na kontrolę procesu wyborczego. Przy wsparciu mentorów i mentorek każda redakcja przygotowała cykl 12 materiałów w różnych formatach i gatunkach dziennikarskich, które obejmują cały proces wyborczy. Dodatkowo, każda z redakcji zorganizowała spotkania ze swoimi czytelni(cz)kami, aby włączyć lokalną społeczność w debatę na temat samorządu oraz roli niezależnych mediów (łącznie odbyły się 32 takie spotkania).
Wydaliśmy także e-Poradnik audytora wyborczego, w którym można znaleźć m.in. dobre praktyki dla dziennikarzy lokalnych oraz instrukcję jak zorganizować sondaż w małym mieście. Mamy nadzieję, że posłuży on mediom lokalnym w czasie kolejnych wyborów w Polsce.
W trakcie projektu przeprowadziliśmy także dwie otwarte konferencje informacyjne, na których podsumowaliśmy wyniki pracy Akademii Audytora oraz rezultaty całego projektu.
W wyniku realizacji projektu udało nam się podnieść kompetencje członkiń i członków redakcji w zakresie dziennikarskiej kontroli procesu wyborczego na poziomie lokalnym. Kolejnymi rezultatami były zbudowanie i wzmocnienie partnerskiej współpracy między 16 redakcjami niezależnych mediów lokalnych oraz podniesienie jakości i wzmocnienie przekazu wiarygodnej informacji dot. kontroli procesu wyborów samorządowych. Uczestnikami projektu było około 70 dziennikarzy z 20 redakcji, a w spotkaniach lokalnych wzięło udział ponad 2700 mieszkańców.
Rezultatem było także opublikowanie autorskiego cyklu 192 materiałów obejmujących taką tematykę jak m.in. proces wyboru kandydatów, analiza wyników wyborczych w kontekście lokalnym czy weryfikacja obietnic z poprzednich wyborów z obecnymi programami kandydatów. Cykl ten osiągnął 600 tys. odsłon w mediach społecznościowych oraz 2,7 mln czytelników gazet papierowych.