fbpx
Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole
Obszar wsparcia:
prawa człowieka
Miejscowość (siedziba):
Warszawa
Województwo (siedziba):
mazowieckie
Okres realizacji:
01-03-2022 - 19-11-2023
Status:
zakończony
Koszt projektu:
40 345,96 EUR
Dotacja:
34 993,16 EUR
Zasięg:
ogólnopolski
Typy działań:
działania edukacyjne, działania rzecznicze
Grupy docelowe:
LGBT+, młodzież, nauczyciele

Projekt odpowiadał na problem dyskryminacji i przemocy wobec młodzieży transpłciowej w polskich szkołach. Polska jest najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej, a młodzież LGBT+ znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji – ponad 70% ma myśli samobójcze, połowa ma objawy depresji, a ? spotyka się z agresją w szkole. Tymczasem nauczycielki i nauczyciele nie reagują na homofobię i transfobię, brakuje im również narzędzi i kompetencji do podejmowania tej tematyki na lekcjach. Są jednak kraje, np. Islandia, które wdrożyły rozwiązania służące wspieraniu transpłciowych uczniów i uczennic.

W ramach projektu Grantobiorca wydał kilka publikacji: raport pn. „Dziecko transpłciowe w Islandii. Przegląd ustawodawstwa i dobrych praktyk” nt. islandzkich doświadczeń w tworzeniu szkoły transinkluzywnej oraz raport pn. „Wyspy wsparcia. Dobre praktyki w zakresie wsparcia transpłciowych osób uczących się w polskich szkołach publicznych”. Ważnym elementem projektu był partycypacyjny proces wypracowania publikacji pn. „Przewodnik dla otwartej szkoły. Transpłciowość…” oraz sformułowania rekomendacji dla organów prowadzących szkoły. Rekomendacje dotyczyły wdrażania rozwiązań na rzecz bezpiecznej, otwartej i transinkluzywnej szkoły. Grantobiorca poprowadził również webinarium nt. tego, jak korzystać z poradnika. Na koniec zorganizowano konferencję promującą publikacje i rekomendacje dla szkół. W projekcie wzięło udział biuro Rzecznika Praw Dziecka z Islandii, które podzieliło się doświadczeniem systemu islandzkiego, a także Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, które wsparło Grantobiorcę w kontaktach z dyrektorami i dyrektorkami oraz kadrą pedagogiczną i psychologiczną, a także w dystrybucji publikacji wśród szkół publicznych w Warszawie.

Z projektu docelowo skorzystały transpłciowe dzieci i transpłciowa młodzież, choć grupami, do których bezpośrednio skierowany był projekt, były osoby zarządzające szkołami i innymi placówkami oświatowymi, kadra nauczycielska oraz psychologiczno-pedagogiczna pracująca w szkołach oraz poradniach. Dzięki projektowi podniosła się wiedza i umiejętności kadry pedagogicznej z zakresu projektowania i wdrażania standardów szkoły transinkluzywnej, przeciwdziałania przemocy i zapobiegania próbom samobójczym wśród uczniów i uczennic LGBT+. Działania realizowane w ramach projektu stanowiły krok w kierunku bezpiecznej i wspierającej szkoły. Konferencja kończąca projekt stanowiła platformę wymiany wiedzy, kontaktów, informacji, doświadczeń i potrzeb różnych grup docelowych projektu.

Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny

https://youtu.be/ZriPjhVpAK0?feature=shared

W czym możemy Wam pomóc:

Translate »
Content | Menu | Access panel